jenter&data

Annonse


Høyteknologisk jenteleir

jenter&dataAndelen kvinner i teknologibransjen sank i 2002 til 34,9 prosent, mens den i 1996 var på 41 prosent, i følge Information Technology Association of America. Mens 47 prosent av arbeidsstokken i Amerika er kvinner, var kvinneandelen på teknologistudiene bare 22 prosent.

Annonser

For å møte denne utviklingen har pikespeiderne lansert store annonsekampanjer både på trykk, i radio og på TV. Annonsene er det Intel som betaler. I annonsene diskuterer jenter teknologi, mens foreldrene ikke skjønner særlig av det som foregår. Annonsene viser til at jenter mister interessen for matte og fysikk i 12-års alderen.

Design

IBM valgte i sommer å arrangere leir for hundrevis av jenter flere steder i USA. Her fikk jentene designe joggesko ved hjelp av høyteknologisk utstyr. Samtidig ble de oppmuntret til å søke realfag i skolen. Sponsorene håper jentene en dag vil komme tilbake ferdig utdannet og bidra til å redusere mannsdominansen i teknologibedriftene.

– Det handler ikke først og fremst om motedesign, men om konstruksjon og mekanikk. Alt må måles, det er den eneste måten å få tingene nøyaktig på, sier Angela Rayborn i IBM.

Annonse


Hewlett-Packard, Microsoft og Texas Instruments står bak lignende sommerleire.

Skeptisk

Men Kara Helander i selskapet Catalyst er skeptisk til kampanjene. – Det kan skaffe flere jenter til ingeniørfagene, men tar ikke sikte på å rekruttere kvinnelige ledere til teknologibedrifter, sier hun.

Annonse