Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Funcom i høygir

Anarchy Online har forlengst oppnådd kultstatus, mens Funcom har hendene fulle med nye prosjekter og lanseringen av tilleggspakken Shadowlands.

Funcom Shadowlands
Anarchy Online, det store online-rollespillet (MMORPG – Massively Multiplayer Online RolePlaying Game) fra norske Funcom, høster gjeve priser på løpende bånd. Spillet har figurert på forsidene til titalls ledende spillmagasiner verden rundt, både på engelsk, tysk, fransk og russisk, og fjorårets tillegspakke Notum Wars høstet den prestisjetunge «Expansion Pack of The Year 2002» fra Computer Gaming World.

Reddet seg inn

Suksessen er nå et faktum, til tross for at da Anarchy Online først ble lansert for drøye to år siden var mottakelsen heller lunken.

Store tekniske problemer og halvveis implementerte spillelementer ble et mareritt for Funcom, som innrømmer at økonomiske hensyn tvang de til å lansere spillet flere måneder for tidlig. Selskapet så seg da nødt til å permitterte store deler av staben på grunn av vanskelig økonomi.

– Det var en tøff tid, men vi jobbet oss over det. Utrolig mye har skjedd siden da. I dag er vi det eneste europeiske selskapet som gjør suksess med dette, og på verdensbasis tror jeg Anarchy Online ligger ca. på femteplass, anslår Funcoms produktsjef Jørgen Tharaldsen.

Funcom nekter riktignok konsekvent å oppgi hvor mange spillere de faktisk har. Men det er nok til å holde et selskap med 70 ansatte i Oslo og et regionskontor i USA gående for full motor.

– Du trenger ikke fem hundre tusen spillere for å tjene penger. Men vi vil ikke at folk skal kunne kalkulere lønnsomheten i online-spill, og derfor oppgir vi ikke brukertallene våre, sier Tharaldsen til ITavisen.no.

Funcoms Jørgen Tharaldsen foran selskapets «trofévegg» med noen av spillbladforsidene Anarchy Online har fått pryde de siste årene

Hard konkurranse

Et knippe nettspill lykkes i dag med å få hundretusener av brukere til å betale en hundrelapp (ca. ) i måneden for å slåss, chatte, og gå på heroiske oppdrag sammen. De siste årene har Sonys Everquest dominert tronen for online rollespill, med nærmere en halv million spillere.

Anarchy Online er ellers i godt selskap blant suksesser som Dark Age of Camelot, Asheron’s Call, Ultima Online og nylanserte Starwars Galaxies – alle spill som er backet og utviklet av store tunge selskaper som får Funcom til å se ut som en pølsebod til sammenligning.

– Selskaper som Blizzard, Sony og Microsoft vil alltid ha mer ressurser enn oss. Men vi kan gjøre ting bedre enn dem ved å være originale og ta flere sjanser, sier Tharaldsen.

Subkulturen

Anarchy Online spilles har spillere i over hundre forskjellige land, og hver av dem bruker i gjennomsnitt 20 timer i uken. De ivrigste er gjerne er oppe i det dobbelte.

Det er flere hundre fansider for Anarchy Online på nettet, og mange er lasset ned med spilltips, fortellinger, intervjuer med kjente spillere eller spillfigurer, og alt annet som hører en mangfoldig fantasiverden til.

På fantasiplaneten Rubi-Ka går livet sin gang, med missekåringer, moteshow, og utallige nattklubbesøk. Anarchy Online har til og med sin egen nettradiokanal, Gridstream, som spillerne kan lytte til i felleskap når de deltar på forskjellige arrangementer i spillverdenen.

Hundrevis av frivillige er også medlemmer i Advisors of Rubi-Ka(ARK), som hjelper til med support, feiltesting og spillbegivenheter.

– Folk er utrolig kreative og dyktige. De ripper databasene våre og lager egne verktøy for å automatisere oppgaver i spillet, og lager egne «chatbots» som kommer med hjelp til nye spillere, forteller Tharaldsen.

Spilldesigner (og romanforfatter) Ragnar Tørnquist er overveldet av hvordan Anarchy Online-verdenen har eksplodert.

Anarchy-roman

En av ildsjelene bak Anarchy Online-verdenen er Ragnar Tørnquist, som klekket ut mange av de opprinnelige idéene med Funcom-partner Gaute Godager og Tommy Strand på midten av 90-tallet.

Nå har Tørnquist hendene fulle med utviklingen av oppfølgeren til Funcoms prisbelønte eventyrspill Den Lengste Reisen, men ga i 2001 å ut romanen Prophet Without Honour på Funcom forlag, med handling satt til Anarchy Onlines spillverden.

– Da Gaute og jeg begynte på storyen til Anarchy Online for over syv år siden skrev vi på det som ble en slags «bibel» for produksjonsteamet, men vi satt igjen med veldig mye materiale som ikke ble brukt i spillet. Å gjøre en roman av det virket som en fin måte å dele dette materialet med folk på, sier Tørnquist til ITavisen.no.

Handlingen i boken tar utgangspunkt i begivenheter i Sovjet-Unionen på 1940-tallet, og ender senere på Rubi-Ka 30 000 år senere.

– Det er en fortelling om hvordan jorda faller i grus, om en ny istid, og om de som overlever, forteller Tørnquist, og sier han er mektig imponert av hvordan verden har utviklet seg og vokst til det som er dagens nettspill.

– Selvgjort er velgjort

Funcom sier de har solgt noen tusen bøker, såvel som soundtrack-CDer fra Anarchy Online, men foreløpig ikke mer enn at det dekker produksjonskostnadene.

Det er derimot ikke snakk om å selge konseptet ut av huset, selv ikke om Hollywood skulle banke på døren.

– Vi angriper AO-verdenen fra en rekke forskjellige vinkler, og bygger en sterk merkevare. Lara Croft er et godt eksempel på hvordan slikt kan fungere, men i motsetning til Core (selskapet bak Tomb Raider-spillene) ønsker vi å kontrollere og styre alt selv – da får vi heller droppe tegneserier, TV og film inntil videre, sier Tørnquist til ITavisen.no.

Shadowlands trekker AO-spillerne inn i en langt mørkere og mystisk verden…


Shadowlands…and beyond

På E3-messen i 2001 annonserte Funcom et stort online rollespill ved navn Midgard, men dette ambisiøse prosjektet har forlengst blitt skrittlagt til fordel for et nytt – foreløpig hemmelig – nettspill.

– Midgard er ikke i planene våre med det første. Det ble rett og slett for mye å gape over å skulle skape et helt nytt univers. Vi jobber på et ekstremt teknologisk avansert nivå med noen av de beste kreative menneskene i verden, men vi feilberegnet litt hvor mye som egentlig krevdes for å drifte å videreutvikle Anarchy Online. Vi har derimot begynt å jobbe på et nytt online-spill, uten at vi kan si noe mer om det akkurat nå, sier Tharaldsen.

Arbeidet er også forlengst i gang med neste tillegspakke til Anarchy Online, som har den tentative tittel «Towns of Rubi-Ka». Her skal spillerene få sjansen til å tenke på andre ting enn bare slåssing, og i stedet kose seg i hagene sine (spillerene har allerede egne leiligheter), bygge sine egne byer, hager, designe egne klær, og ellers jobbe mer mot sosiale mål.

Mye av tanken bak «Towns of Rubi-Ka» vil bli å gjøre Anarchy Onine mer tilgjengelig for spillere som ikke nødvendigvis er ute etter å drepe monstre for å sanke erfaringspoeng.

– AO vil nok alltid være et kampbasert spill, men vi ser at for å appellere til et bredere publikum må vi ut av «level-mølla», sier Tharaldsen.

Men først er det altså première på Shadowlands 26. august, en større utvidelse av Anarchy Online-universet som du kan leses mer om HER

Stikkord: pc, spilltester