Hopp til navigasjon Hopp til innhold

PS2-TEST: SOCOM U.S. Navy Seals

Såfremt du har sansen for «spesialstyrker vs. terrorister»-sjangeren er det mye spillglede å finne i SOCOM – enten alene eller på nett mot andre.

SOCOM: U.S. Navy Seals er en viktig lansering nå i sommer. Spillet leveres med et headsett med integrert mikrofon, og er i tillegg det første store skreddersydde online-spillet for Playstation 2 her i landet.

Deg mot terror

Rent konseptmessig er dette ganske standard kost, hvor du hives rett inn i forskjellige taktiske oppdrag for å befri verden fra en ond terroristliga.

Du er lederen for et Seals-team på fire soldater, og kan beordre dine lagkamerater til å utføre alt fra å sparke ned dører og demontere bomber for deg til å simpelthen springe rett inn i fiendens hule med sprutende rifler.

Menysystemet for å gi lagordrer er kjapt og velfungerende, men er du ekstra eventyrlysten (og liker å sitte i sofaen og rope mens du spiller) kan du bruke det medfølgende Logitech-headsettet til å gi verbale kommandoer i stedet.

Livet som Seal

Det er ellers mengder av fiffige detaljer i SOCOM, og sniking er definitivt en viktig del av spillet. Du kan velge å gå på huk eller krype bakkelangs for å unngå å bli oppdaget, og posituren du velger får også konsekvenser for treffsikkerheten din. Klarer du å komme ubemerket opp bak en fiende, kan du foreta et lydløst og dødelig strupkutt med kommandokniven.

Ellers kan du for eksempel plukke opp og bruke alle våpen som fiendene slenger fra seg, du kan hjemme unna lik og snike deg rundt i Sam Fisher-stil, og du har tilgang til både snikskytterrifler, granater, kikkerter, eksplosiver, pistoler og andre leketøy.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

SOCOM leverer varene i en detaljert og flott grafisk innpakning, riktignok plaget av litt hakking innimellom, og imponerer samtidig med en spennende samling veldesignete oppdrag i varierte omgivelser.

Grensesnittet er også detaljert og velstrukturert, og ved å trykke på SELECT kan du når som helst konsultere et meget hendig kart med detaljerte beskrivelser av de forskjellige målene i oppdraget.

Dum AI

Det største problemet med dette spillet er en til tider latterlig dårlig AI (kunstig intelligens) – både hos fiender og dine egne lagkamerater.

Situasjonene som oppstår er til tider så teite at mye av den intense stemningen du gjerne har bygget opp forsvinner fullstendig – for eksempel når terroristene bruker utallige sekunder på å i det hele tatt registrere at du står rett foran dem, eller når dine soldatvenner stormer inn i et rom med brask, bram, lysgranater og gode greier – bare for å kjøre seg fast i en skillevegg og la seg plaffe regelrett ned.

Online med Playstation 2

Løsningen er naturligvis å gå på nett, selv om menneskelig intelligens riktignok ikke i alle tilfeller er å foretrekke foran håpløs AI

Etter å ha spil endel i betatestingen av SOCOM online, ser dette ut til å bli en virkelig gøyal lagbasert skytefest for konsollspillere når tjenesten åpner i Norge 12. august. Brettene er spennende, og med klan-muligheter og gode varierte spilltyper er det store muligheter for å bli hekta.

SOCOM har sine mangler, men er likefremt et spill som både underholder og utfordrer. Lagelementene fungerer godt, og går man online blir gjenspillingsverdien så og si uendelig.

Stikkord: playstation_test, spilltester, testprodukt