SACD-logo

Annonse


Tregt for DVD-Audio og SACD

SACD-logoDet går tregt med salget av de nye multikanals musikkformatene DVD-audio og SACD, skriver DVDnett.no og Release.

Sony og Warner Music forteller at det er liten interesse og etterspørsel både fra forhandlere og kunder, som stort sett ikke har skjønt at de trenger noe annet enn vanlige CD-plater.

Dette til tross for at prisen på nye utgivelse i de nye formatene nå er nede på tilnærmet samme nivå som vanlige CD-utgivelser.

Folk flest tilfreds med CD

– Spør du mannen i gata vil han si at CDen er mer enn bra nok. Men SACD klarer det CD ikke får til, nemlig å formidle varmen og luften rundt instrumentene. Det gir en tre-dimensjonal opplevelse, sier direktør David Kawakami hos Sony, som erkjenner at formatkrigen mellom SACD og DVD-Audio har vært ødeleggende for begge parter.

Annonse


Fremdeles er det stor forvirring blant folk flest både om hva DVD-Audio og SACD er, og langt fra alle DVD- og CD-spillere som selges kan spille av de nye formatene på en tilfredsstillende måte.

Musikkutvalget er heller ikke overveldende, med omtrent tusen titler tilgjengelig på SACD og DVD-Audio til sammen.

Mer blest!

Bransjen erkjenner at markedsføringen av de nye formatene ikke akkurat har vært knallsolid, og et eget organisert initiativ ble nylig opprettet for å fremme DVD-Audio, melder DVDnett.no.

Warner Music Group, Silverline Records, BMG, EMI Recorded Music, 5.1 Entertainment Group, Meridian Audio, Dolby Laboratories og Panasonic lover nå et seriøst markedsføringspush for DVD-Audio i USA og Europa i tiden fremover.

Annonse