Hopp til navigasjon Hopp til innhold

The Sims 2 med genmodifisering

E3 2003: Vi tar en prat med Sims-pappa Will Wright om neste generasjon av spillet, og hvorfor Sims Online foreløpig har vært en skuffelse.

Will Wright The Sims
The Sims står fremdeles som det mest solgte spillet noensinne, og har mer enn noe annet spill klart å appellere til jenter og familier over hele verden.

På Electronic Entertainment Expo 2003 i Los Angeles fikk vi sjansen til å få en solid smakebit på hva The Sims 2 har å by på, og grep samtidig muligheten til å slå av en prat med spillguru Will Wright, som er opphavsmannen bak det hele.

Livets gang

– Med Sims 2 håper vi å utvide brukergruppen ytterligere, og vi tror at ved å innføre aldring, generasjoner og et helt nytt DNA-system vil vi appelere til et enda bredere publikum, forklarer Will Wright.

Hva mener han egentlig? Jo, i Sims 2 vil man nemlig for første gang få muligheten til å se spillfiguren sin vokse. Og ikke bare blir han eller hun eldre. Man kan også få barn, som igjen vokser opp og får nye barn, osv…

Mulighetene for å skreddersy utseendet i The Sims 2 er så og si uendelige.

Med det fleksible DNA-systemet kan man lett få Simmene sine til å ligne Halle Berry, Dr. Spock, eller hvem man ellers måtte ønske.

Arvegods

Med denne familiesyklusen følger også den andre vesentlige nyvinningen i The Sims 2: et ekstremt fleksibelt system for å skreddersy utseendet – og dermed genene – til Sims-figurene.

Nærmere 70 parametere kan skreddersys og modifiseres, fra øyebryn og bollekinn til kroppsfasong og hakebredde. Kombinasjonsmulighetene er enorme, og sørger for milliarder av forskjellige potensielle utseender.

Når man får barn, vil avkommets utseende beregnes ut fra foreldrenes gener og en solid dose tilfeldighet.

The Sims 2 ventes i handelen innen februar 2004.

(*Du trenger Windows Media 9 for å spille av denne videosnutten. Har du problemer med avspilling, kan du laste ned videoen direkte HER )

Online kom for tidlig

The Sims Online, nettversjonen av spillet, er forlengst lansert i USA. Men mottakelsen har vært skuffende, både fra spillpressen og blant spillerne. Spillet som virkelig skulle få sving på nettspilling har foreløpig ikke blitt den suksessen som mange hadde håpet og ventet.

– Vi slapp simpelthen Sims Online for tidlig, og hadde ikke nok gode spillelementer å tilby. Bedre håndtering av økonomi og eiendom er blant de tingene vi jobber med å implementere nå, sier Wright til ITavisen.no.

Dette er også årsaken til at The Sims Online enda ikke er lansert i Europa. Dette vil nemlig ikke skje før Electronic Arts føler seg sikre på at de ikke går på den samme bommerten som i statene. Foreløpig ligger det an til å bli høsten 2003.

– Vi har perspektiv på 5-10 år på dette, og er allerede godt i gang til tross den litt svake begynnelsen. Tross alt har vi 100 000 aktive spillere, og tjener allerede penger, sier Wright.

Forøvrig kan nevnes at av disse hundre tusen er oppsiktsvekkende nok 60 prosent kvinner.

Stikkord: pc, spilltester