Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Mario skyter ikke horer

E3 2003: Nintendo slår seg på brystet over gode salgsresultater, men benytter samtidig sjansen til å rette kvasse kommentar i retning Grand Theft Auto-spillene.

George Harrison, Nintendo
– Det var grunn til bekydring rundt årsskiftet. Vi hadde solgt dårligere enn forventet både av spill og konsoller, og var ikke flinke nok til å vise hvilke muligheter som lå i koblingen mellom Gamecube og Game Boy Advance, sa Nintendos president Satoru Iwata på selskapets presskonferanse i Los Angeles denne uken.

Større enn Xbox

Men Nintendo la samtidig frem salgstall og markedsanalyser som viste økte markedsandeler på konsollsalg og spillsalg den siste tiden. Antallet solgte Gamecube-enheter ligger nå ifølge Nintendo på 7.7 millioner, mot Xbox’ 6.4 millioner installerte konsoller.

Mye av dette skyldes eksklusive og bestselgende Nintendo-titler som Legend of Zelda: The Wind Waker, som nå har solgt over én million kopier.

Videre presenterte Nintendo sine kommende spilltitler, og det ble lagt stor vekt på hvordan stadig flere spill åpnet opp nye muligheter for å bruke Game Boy Advance for å gi merverdi til Gamecube-titler.

Dessuten ble det gjort klart at selskapet ville være tidlig ute med sin neste spillkonsoll.

– Vi vil ikke gi oss, og vi vil ikke la konkurrentene våre få sjansen til å komme oss i forkjøpet på neste generasjon med konsoller, sa Iwata.

Sidespark til GTA

Men interessant nok benyttet Nintendo også sjansen til å gi klar beskjed om at selskapet hadde lite til overs for voldsinnholdet i et av senere tids bestselgende Playstation 2-spill: Grand Theft Auto: Vice City

Mens Nintendos markedssjef George Harrison forsikret en samlet spillpresse om at selskapet ville fortsette å bygge videre på sine tradisjonstunge merkenavn og figurerer, slapp han følgende kommentar: »Donkey Kong vil fortsette å være en sjarmerende ape. Og Mario vil aldri skyte horer».

Nintendo-president Satoru Iwata stiller også spørsmålstegn ved Vice City.

Dette ble noen minutter senere, under en lengre utgreiing om spillbransjens fremtid, fulgt opp av Iwata:

– Vice City har oppnådd enorm suksess. Men hva forteller dette oss egentlig? Hvor langt er vi villige til å gå?

Hvorvidt dette er et å regne som et uttrykk for genuin moralsk bekymring eller dårlig kamuflert misunnelse er et åpent spørsmål…

Stikkord: gamecube, spilltester