Hopp til navigasjon Hopp til innhold

ISP bryter med Al-Jazeera

Internett-leverandøren Akamai bryter avtalen med den arabiske TV-stasjonen Al-Jazeera. Det handler trolig om politikk, ikke penger.

A-Jazeera
Dette skriver Computersweden.se.

Irak-vennlig?

Offisielt har Akamai ikke oppgitt hvorfor de nå bryter samarbeidet med Al-Jazeera, men det kan være en medvirkende årsak at TV-stasjonen av mange amerikanere blir oppfattet som Irak-vennlig.

Dette på tross av at to av selskapets reporterer har blitt utvist fra Irak, fordi Saddams regime ikke likte reportasjene.

Spesielt har det vakt harme at stasjonen – og nettstedet – brakte bilder av amerikanske krigsfanger og døde amerikanske og britiske soldater.

Nettstedet hacket

Al-Jazeera sender fra gulfstaten Qatar, der også koalisjonens styrker har sitt hovedkvarter. TV-sendingene har gått som normalt under hele krigen. Det samme har det arabisk-språklige nettstedet.

Det engelskspråklige nettstedet har derimot vært nede på grunn av hackerangrep. Nå er de oppe igjen med en midlertidig side der man bare kan lese tittel og ingress, samt se bilder i lite format.

Begge ofre

Akamai var en av de selskapene som mistet flere medarbeidere i angrepet på World Trade Center 11. september 2001.

Al-jazeera har på sin side mistet en journalist etter et amerikansk bombeangrep på deres Bagdad-kontor i natt.

Stikkord: internett