Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Google-nyheter får pepper

Googles nyhetsagent blir slaktet av brukerne. For mange pressemeldninger og for lite uavhengig journalistikk, er omkvedet.

Google
– Pressemeldinger er for investorer, og de får dem jo i posten uansett, snerrer en innsender til The Register.

– Sammenblanding

– Dette er ikke nyheter, men reklame. Hva får Google til å blande de to sammen? spør en annen.

– Nyheter må ikke forurenses! skriver en tredje.

Google sier til sitt forsvar at de sjelden kjører pressemeldinger som toppsaker, men innrømmer at de kjører pressemeldinger fra informasjonsbyråer, lobbyvirksomheter og selskaper uredigert ut på sidene sine.

«Uberørt av menneskehånd»

Googles nyhetsagent ble presentert som noe i nærheten av «nyheter uberørt av menneskehånd» da den kom i fjor. Idéen var at maskiner bedre enn mennesker skulle kunne velge ut hva som er relevant i et nyhetsbilde.

Mange garvede journalister rynket naturlig nok på nesen av dette, og nå kan det se ut som de får rett.

Stikkord: internett