Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vi vil ikke betale

En fersk rapport fra Jupiter Research viser at vi bare i svært liten grad er villige til å betale for innhold på Internett.

penger
Rapporten antyder at det ennå vil gå minst et par år før forbrukere venner seg til tanken om at de må betale for innhold på Internett. I følge Jupiter vil forbrukere legge igjen 2 milliarder kroner for betalt innhold på nettet i 2003, en økning på 30 prosent i forhold til i fjor.

Men fortsatt er det annonsekronene som sørger for å holde nettstedene i live.

Øker sakte men sikkert

Annonsører vil bruke 14 milliarder dollar på Internettreklame i 2007, mot 6,2 milliarder dollar i dag, hevder Jupiter. – Konsumenter er langsomt begynt å åpne lommebøkene, men i de neste 18-24 månedene må de fleste nettaviser belage seg på å hente 60 til 70 prosent av omsetningen sin fra annonsørene, sier David Card i Jupiter Research til Cnet.

Pengene vil bli spredt ut på en rekke ulike tjenester som sport, nyheter, helse og «sider for voksne» og det blir vanskelig for et enkelt selskap å ta en betydelig andel av dette markedet, hevder rapporten.

De svakeste må dø

Dagens teknologi er for enkel for den type innhold vi vil ta betalt for, hevder Michael Rogers, redaktør i Newsweek Interactive. Han mener det er for mange som tilbyr gratis innhold, og mener man må vente til de svakeste dør ut før man kan begynne å ta betalt. Han tror dette vil ta minst fire til fem år.

Stikkord: internett