Rapporten antyder at det ennå vil gå minst et par år før forbrukere venner seg til tanken om at de må betale for innhold på Internett. I følge Jupiter vil forbrukere legge igjen 2 milliarder kroner for betalt innhold på nettet i 2003, en økning på 30 prosent i forhold til i fjor.
Men fortsatt er det annonsekronene som sørger for å holde nettstedene i live.
Øker sakte men sikkert
Annonsører vil bruke 14 milliarder dollar på Internettreklame i 2007, mot 6,2 milliarder dollar i dag, hevder Jupiter. – Konsumenter er langsomt begynt å åpne lommebøkene, men i de neste 18-24 månedene må de fleste nettaviser belage seg på å hente 60 til 70 prosent av omsetningen sin fra annonsørene, sier David Card i Jupiter Research til Cnet.
Pengene vil bli spredt ut på en rekke ulike tjenester som sport, nyheter, helse og «sider for voksne» og det blir vanskelig for et enkelt selskap å ta en betydelig andel av dette markedet, hevder rapporten.
De svakeste må dø
Dagens teknologi er for enkel for den type innhold vi vil ta betalt for, hevder Michael Rogers, redaktør i Newsweek Interactive. Han mener det er for mange som tilbyr gratis innhold, og mener man må vente til de svakeste dør ut før man kan begynne å ta betalt. Han tror dette vil ta minst fire til fem år.
Annonse