Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Maskinene bak Ringenes Herre

Weta Digital som står bak alle de digitale effektene brukt i trilogien Ringenes Herre har et brukbart IT-budsjett

Weta Digital
Ikke overraskende er folk fra Weta Digital meget populære gjesteforelesere ved IT-fakulteter verden over.

For en tid tilbake holdt Milton Ngan, teknisk sjef hos Weta et foredrag for ivrige studenter og fans ved Victoria University på New Zealand.

Stor skanner

Han kunne fortelle at all film som skulle endres digitalt først ble kjørt gjennom en Imagica Film Scanner. Skanneren skanner 3.2 megapiksler med en imponerende fargedybde av 64 milliarder farger. Hastigheten er omtrent 4.5 bilder per sekund.

Heldigvis for Weta har de et 4 Gigabit lokalnettverk som sender dataene til lagringsnettverket deres. Ubehandlet tok dataene omtrent en halv petabyte, mens det forventede sluttresultatet for trilogien ligger på rundt en petabyte. En petabyte er en million gigabytes.

Serverrommet deres er omtrent 160 kvadratmeter, men de tror ikke det vil være nok når de nærmer seg slutten på redigeringen.

Fete maskiner

For å jobbe med de individuelle scenene og bildene har Weta kjøpt inn ikke mindre enn 125 SGI Octane systemer, 220 Linux-baserte maskiner, 35 NT-baserte og 15 Mac-systemer.

For å ferdigstille, eller rendre alle bildene som blir konstruert på arbeidsstasjonene har Weta satt opp en haug ed maskiner som kjører oppgavene felles. Dette renderingsystemet står stort sett på 24 timer i døgnet for å rekke alle oppgavene i tide. Bare i To Tårn var det rundt 1000 digitale effekter som skulle regnes ut.

Denne stormaskinen består av 192 maskiner med doble 1 GHz Pentium prosessorer. I tillegg er det 448 maskiner med doble 2.2 GHz Pentium prosessorer. Dette utgjør til sammen 1280 prosessorer som drar lasset med en sammenlagt kraft av 2355 GHz. Milton Ngen sa ingenting om det er snakk om vanlige desktop-prosessorer eller Xeon.

Intelligens

Når det gjelder slagscenene i filmen ble de laget i et program som ble skrevet spesielt til formålet. Programmet kalles Massive og beskrives av opphavsmannen som «Kunstig intelligens på steroider», skriver nettstedet theonering.net.

I den siste filmen vil vi få se titusenvis av orker, alver, dverger og menn (samt et fåtall hobbiter) som gyver løs på hverandre i store slag. I disse slagsekvensene har samtlige «deltagere» sine individuelle fysiske egenskaper og dermed også sin egen individuelle vilje.

Gjennom å programmere hvordan de forskjellige rasene sloss kan man i programmet rett og slett lage to hærer på et jorde og la dem utkjempe slaget selv. Utallige parametre i den kunstige intelligensen gjør at slossingen ikke bare blir en stor mølje, men at man for eksempel holder seg på geledd.

Etter å ha sett slaget ved Helms Deep i To Tårn, skal det bli spennende å se slagscenene i Return of The King som kommer i år. Slagene her vil få Helms Deep til å virke som knuffing i skolegården.

Stikkord: lydogbilde, Maskinvare, programvare