Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Longhorn som spillplattform

Xbox har stjålet mye av Microsofts spillressurser de siste årene, men nå er det Windows som igjen står for tur.

Longhorn
DirectX 9 blir den siste store DX-oppgraderingen på et par års tid, og har på mange måter vært et prosjekt som har havnet ressursmessig litt i skyggen av Xbox.

Men nå rettes all fokus på 2005 og den neste Windows «Longhorn», i en storsatsning på å styrke Windows som spillplattform og gi oss troen tilbake på PC-gaming.

Det store Longhorn spill-initiativet har fått tommelen opp fra øverste hold i Microsoft (Les: Gates og Palmer), og engasjerer allerede 200 personer på heltid, skriver Gamespot.

Systemlek

Longhorn betyr mye nytt for Windows, inkludert et grafisk grensesnitt og grafikksystem som i stor grad er 3D-basert. Dette vil blant annet heve kravet til skjermkort, og være første gang Windows krever noe mer enn et helt standard VGA-kort også for vanlig bruk.

Grensesnittet i Windows utforsker skal utvides til å inkludere en egen «My Games»-seksjon med integrerte funksjoner for online-spilling, installering/avinstallering og driverinstallering.

Det åpnes også for at spill-oppdateringer og patcher blir automatisk lastet ned ved hjelp av sentraliserte servere, slik som i dag gjøres med Windows Update-oppdateringer til selve operativsystemet.

Spill uten installering

En mulig funksjon vil også være å kjøre spill rett fra CD-platen, uten å måtte gå gjennom tunge installasjonsprosedyrer først, mens Windows Messenger vil kunne hjelpe deg finne potensielle med/motspillere.

En egen Microsoft-standard for PC-gamepads er også på trappene, som skal gjøre det lettere å spille konsolltitler på Windows, samt standardisere utviklene av gamepad-sentrerte PC-spill.

Unreal 2 på PII 733MHz?

Microsoft har også ambisjoner om å innføre et nytt system for å angi hva slags systemkrav som stilles til spill. Slik det ser ut i dag, er informasjonen på esken ofte ganske misvisende (har du noensinne prøvd å kjøre et spill på en maskin som bare oppfyller minimumskravet?).

Tanken er å lage et referansesystem basert på hvor høyt spesifisert maskinen er. For eksempel vil man bare trenge en System 1-maskin for å kjøre Counter-Strike, mens Doom 3 vil forlange System 3.

Stikkord: programvare, spilltester, windows