Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Perstel DR-101 DAB-radio

Foreløpig finnes det svært få digitalradioer til salgs i Norge. Men i London får du tak i dem. Til og med i lommeformat.

London (ITavisen.no): Etter å ha trålet butikkene i Londons elektronikk-Mekka Tottenham Court Road fant vi omsider det vi lette etter: En DAB-radio i lommestørrelse. Ikke på noen måte så liten som de minste FM-radioene. Og ikke på noen måte billig til radio å være: 170 pund (ca. 1900 kroner) måtte vi ut med.

På turen hjem fant vi den samme radioen til 150 pund (ca. 1600 kroner) på Heathrow, så like vanskelig å oppdrive som den lure inderen i London-butikken villa ha det til var den altså ikke.

Lekker sak

Vi gikk raskt mot nærmeste pub, bestilte en pint med lager og pakket ut herligheten. Utvilsomt en lekker liten sak, dette. Størrelsen er som en middels minidisc-spiller – litt mindre enn Apples MP3-spiller iPod. Nøyaktig 69 × 88 × 22 mm.

Radioen blir produsert av Perstel i Sør-Korea. Ved siden av Pure Digitals Evoke kjøkkenradio i retro-stil og Goodmans bergsprenger er ser dette ut til å være den eneste DAB-radioen som er å få kjøpt i Londons velutstyrte elektronikksjapper. Sony og Panasonic har hatt modeller for tilkobling til stereoanlegg, men de er knapt å se mer – verken i butikker eller kataloger.

Nettradio via luft

Kort fortalt er DAB (Digital Audio Broadcasting) en teknikk som i spesifikasjonene ligner på MP3 og streamet nettradio. Som på nettradio kan avsenderen bestemme kvaliteten, i form av bitrate. Mange DAB-stasjoner sender på 128 kbps – som synes å være et bra kompromiss mellom lydkvalitet og brukt båndbredde.

I Norge er det to nettverk, «Norge Riks» og «Region Østlandet» («Region gstlandet» i diplayet – radioen skjønner ikke norsk). I London-området fant vi fire nettverk – tre i tillegg til BBCs. Til sammen kunne vi høre et tredvetalls stasjoner. Nær sagt alle typer programmateriale var representert – fra nyheter og sport til alle tenkelige former for musikk.

10 kanaler i Norge

Her i landet kan vi høre disse stasjonene foreløpig: NRK-kanalene P1, P2, P3 (Østlandet) mPETRE, Alltid Nyheter, Sami Radio (Riks) Stortingskanalen (Østlandet), Alltid Klassisk , samt P4 Norge Digital og Radio2 Digital P7.

I dag dekker DAB-nettet rundt halvparten av landet ( England har 80 % dekning) med 30 sendere. Hittil har hovedveier blitt prioritert, med tanke på bilbruk. Bor du langs en hovedfartsåre, er sjansene store for at du kan motta signaler. Om du kjører fra Porsgrunn til Steinkjer via Østerdalen eller Gudbransdalen, skulle du ha signal hele veien.

Best i bil?

DAB er i utgangspunktet tenkt som et bilmedium, og DAB-radioer til bil finnes. En av modellene på det norske markedet er Blaupunkt Woodstock DAB 52 til i underkant av 5000 kroner. Men noe folkeeie er de ikke ennå. En kombinasjon av høy pris og mangelfull utbygging er nok forklaringen.i løpet av noen år sier utbyggeren Norkring at de vil dekke 95 % av landet.

Tidligere ble det også satt en dato for avviklingen av FM-nettet, men dette er det ingen som snakker om lenger. Men det er på det rene at det er store kostnadsbesparelser å hente ved å gå over fra analoge FM-sendinger til DAB.

Antenne ødelegger

Problemet er bare at mottakerne er få og dyre. Og ganske upraktiske, skal man dømme etter vår nye dings. For det første har den en lang antenne, tilvarende gammeldagse reiseradioer. Det gjør den helt uegnet til å ha i lomma på tur. Om du har topp forbindelse, kan du til nød greie deg uten anntennen. Men stort sett måtte vi ha den oppe.

Vi snakker med egentlig om en transportabel radio til stasjonært bruk, ikke om en lommeradio til bruk på offentlige transportmidler eller på joggeturen.

Lydproblemer

Når signalet blir svakt, går det sterkt ut over lyden. Du får ikke samme type støy og sus som med FM, men i stedet et fenomen som ligner på det du får med nettradio når forbindelsen blir dårlig. Det oppstår en klukkende lyd, omtrent som om noen har skrudd på springen i bakgrunnen. Lydkvaliteten går altså merkbart ned, før lyden forsvinner helt.

Med FM går det i det minste an å høre hva som blir sagt, om forholdene er dårlige. Med DAB blir det hakket og helt umulig, før alt blir borte.På den annen side er det helt stille når det er stille. Ikke som med FM, der du ofte hører konstant sus i bakgrunnen.

Fra 192 til 64 kbps

Selve lydkvaliteten er ikke stort å skyte av, men det kan ha mer med radioen å gjøre enn DAB-systemet. Subjektivt sett virker den uansett dårligere enn MP3 med tilsvarende bitrate, og vi foretrekker vår gamle FM-tuner med kabeltilknytning i stereoanlegget. Bitrate-kvaliteten reflekterer til en viss grad kvalitetskravene som innholdet stiller. Best kvalitet får utvilsomt Østlendingene, med et bitrate på opptil 224 kbps (Alltid Klassisk). På riksnettet varierer kvaliteten mellom 64 og 192 (P4 og P7) Pratekanaler som Storting og Alltid Nyheter er nede i 48 og 64, men mer er neppe nødvendig til tale.

Nå er det ikke først og fremst hifi-lyd folk er ute etter når de kjører bil eller sitter på toget. Den store fordelen med DAB er at du slipper å skru på knappen for å beholde en kanal under kjøring. Du har med deg favorittkanalen din hele veien. Om det er dekning, da. På vei ned fra Gardermoen hørte vi så vidt P1 innimellom på flytoget. Men i taxi hjem gjennom Oslo sentrum og opp Østre Aker vei var det perfekte forhold hele veien.

Batterisluker

Igjen er det hovedveinettet som er prioritert, men tydeligvis ikke toglinjene. Et annet problem er tunneler. En enkel gangtunnell kan ødelegge for signalet. Det samme kan innsiden av bygninger der det er mye betong. Og DAB på t-baneturen kan du bare glemme.

Vi har etter hvert blitt vant til at batterier i vanlige radioer varer nærmest i årevis. Så er ikke tilfelle med denne radioen. Produsenten oppgir seks timer på to AA-celler. Vi konstaterte at tre.fire timer er nærmere sannheten. Det følger med nettadapter, men det er jo ikke noe stas når det skal være bærbar.

Også FM

Kanskje er det bedre å kjøpe en stuemodell foreløpig. Da vet man i hvert fall at man får inn noe, om du bor i dekningsområdet. Og at du alltid har nok strøm.

Til slutt er det verd å nevne at denne modellen også kan brukes som vanlig FM-radio. Du slipper altså å miste forbindelsen med verden om du beveger deg ut av et DAB-område.

Ikke kjøp nå

Er du som oss håpløs dingsefriker som skal ha alt nytt med en gang, må du finne deg i å betale en alt for høy pris for en uferdig teknologi. Verdens første lomme-DAB er morsom å bruke – helt til du oppdager at det låter hakkete når forbindelsen er dårlig, at du må gå rundt med en lang pisk av en antenne og at batteriet er tomt på et blunk.Adapt-modellen er ikke moden. Vi anbefaler folk flest å vente til DAB-radioer blir billigere, mer utbredt og ikke minst mer brukervennlige.

Radioen finnes også med MP3-spiller (modell 201) til ca. 2500 kroner.

Om du ikke har tenkt deg til England, kan du kjøpe DAB-radio fra Simplyradios.com.

Stikkord: dings, lydogbilde, testprodukt