RTX 1

Annonse


Nye mobilmerker til Europa

RTX 1Danske RTX Telecom viste frem to nye mobiltelefoner i Cannes. Men når du og jeg finner disse telefonene igjen i butikkhyllene vil de hete noe helt annet. RTX Telecom er et utviklingsselskap som lager mobiltelefoner, mens det er andre som skal produsere og selge dem.

Hvem det måtte bli er ennå ikke bestemt. Men telefonene er altså ferdige, og i dag kunne ITavisen ta dem nærmere i øyesyn.

Asiadesign

RTX har laget en telefon i det som kalles skjell-design beregnet for det asiatiske markedet, og en mer tradisjonell telefon for Europa. Men begge modellene vil bli solgt også her, om det går som RTX håper.

Proff

RTX har foreløpig gitt sparsomt med opplysninger når det gjelder funksjonaliteten i de to telefonene. Men om vi har forstått dem rett vil »bar»-modellen være en proffmodell med Bluetooth og businessapplikasjoner.

Annonse


Bosch

Å starte et mobilselskap fra bunnen av er ingen spøk, og konkurransen om markedsandeler er hard. Det vet også menneskene som jobber med RTX-telefonene. De fleste av dem hadde sine arbeidsplasser i Bosch, før Siemens kjøpte mobiltelefondivisjonen i Bosch og la ned Bosch som mobilmerke.

Raks

Den andre nykommeren heter altså Raks, og holder til i Tyrkia. Raks har hele 4 forskjellige modeller klare. Den rimeligste heter 3520 og minner funksjonsmessig om Nokia 3330. Den har T9, koblede SMS-meldinger og du kan laste ned ringetoner. Raks vil i motsetning til RTX bruke sitt eget merkenavn på telefonene.

Raks 3520, 3525, 9545 og 9745.

Kameratelefon

Toppmodellen heter 9745, og har fargeskjerm, kamera, flerstemte ringetoner, MMS og GPRS. Dette er en trebåndstelefon for proffmarkedet, men så vidt vi kan se har den verken IrDA eller Bluetooth. Vi har heller ikke fått vite om den vil støtte synkronisering mot PC.

Knøtt

De øvrige modellene heter 3525 og 9545. 3525 har omtrent de samme funksjonene som 3520, men er betydelig mindre (bare 94x46x18 millimeter). 9545 er omtrent som 9745, men den har ikke innbygget kamera.

Hva disse telefonene vil koste i Norge vites ikke. Men skal de ha noen mulighet for å vinne innpass hos norske forbrukere må de være rimelige. Vi tror de skal få det vanskelig.

Annonse