Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Overture kjøper AltaVista

Nettselskapet AltaVista skal selges til selskapet Overture. Prislappen er nesten en milliard norske kroner.

AltaVista
140 millioner dollar er prisen som er satt for selskapet, i følge en pressemelding sendt ut av selskapet.

Pengene skal dels utbetales i kontanter, dels i form av aksjer og andre verdipapirer.

Søkeverktøy viktigst

AltaVista eies i dag av selskapet CMGI. Selv om navnet mest av alt forbindes med en av verdens mest kjente søkemotorer, driver selskapet nå mest av alt med utvikling av søkeverktøy for nettet.

Lenge konkurrerte AltaVista med Yahoo! Og Lycos om å være den mest populære søkemotoren på nettet. Men så kom sjefsmotoren Google, og da måtte de andre finne nye forretningsmodeller.

Yahoo! Ble mer og mer en portal, Lycos ble tjenesteleverandør og AltaVista nyhetsformidler og programvareselskap.

Alle har likevel fortsatt nettsteder som fungerer som søkemotorer, selv om de aller fleste i dag sverger til Google for mest mulig relevante treff.

Som manna fra himmelen

AltaVista har slitt i motbakke etter .com-fallet, og Overture blir sett på som en reddende engel. Prisen er også hyggelig – ikke minst sett i forhold til at AltaVistas konkurrent Excite var til salgs for en enkelt dollar for to år siden.

Overture håper å kunne bruke AltaVistas teknologi i arbeidet med å lage verktøy som gir mer nøyaktige markedsdata for annonsører på nettet, samt bli en konkurrent til Inktomi som leverandør av søkeverktøy til portaler og søkemotorer.

Stikkord: internett