Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Google årets merkenavn i 2002

Google har klart å bli synonymt med søking på Internett, og kåres nå til fjoråret mest betydningsfulle merkenavn.

Google
Google får suksess til å se enkelt ut; alt man trenger er et godt navn, en enkel og brukervennlig tjeneste, og høy kvalitet på produktet man leverer.

BrandChannel.com har kåret tjenesten til Årets Merkenavn, basert på innvirkningen forskjellige merkenavn har hatt på lesernes liv i 2002. Blant de 1,315 besvarelsene i undersøkelsen, fikk Google 15 prosent av stemmene, og overgikk dermed både Apple på 14 prosent og Coca-Cola på 12 prosent.

Folkets favoritt

Google benytter seg ikke av storstilt og kostbar TV-annonsering, men har likevel klart å bli inngangsporten til Internett for ekstremt mange mennesker verden over.

Forrige uke hadde tjenesten 14.4 millioner brukere, skriver InternetNews.com. Een studie fra Brand Keys viste tidligere i fjor at Google er det online-merkenavnet med høyest loyalitet blant sine brukere.

Mange sammenligner selskapets image med «lokalsjappa på hjørnet».

Så spørs det om dette imaget lar seg opprettholde i år, etter den enorme suksessen og de mange forretningsmulighetene som melder seg. Google viser allerede tegn til å utvikle seg i portal-retning ved å åpne både en nyhetstjeneste og en søketjeneste for e-handel.

Stikkord: internett