Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dårlig kundeservice?

Folk som har mistet eller glemt passordene sine kan stå for så mye som 80 % av alle helpdesk samtaler.

Arnt Sommerlund
Alle store dataleverandører får stort sett mye kritikk for lang ventetid og dårlig service på sin kundeservice.

Men nå kaster en Engelsk undersøkelse nytt lys på problemstillingen, og antyder at det er brukernes egen feil at det er slik.

Passord

Undersøkelsen er gjort av Axios Systems blant medarbeidere på helpdesk og kundeservice for Engelske Internettleverandører.

Av de spurte svarte over en tredjedel at passordproblemer stod for mellom 40 og 60 % av alle henvendelser. 22,5 % av de spurte mente det lå mellom 20 og 40 %, mens 6,5 % av deltagerne hevdet at tallet ligger mellom 60 og 80 % av alle henvendelser.

Hurtig løsning

-Undersøkelsen viser viktigheten av å ha kjappe rutiner for å gi ut nye passord til kundene, sier Howard Kendall, grunnlegger av Help Desk Institute til vnunet.com.

-Det er en stor irritasjonsfaktor for leverandøren, men kunden er konge og vi må derfor gjøre det beste ut av situasjonen.

Analyser viser at hver henvendelse koster leverandøren rundt 170,- kroner. Det er derfor avgjørende å få ned antallet samtaler mest mulig. Automatiske funksjoner for å minne deg på ditt eget passord er derfor veldig populært blant de som driver kundeservice.