Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Sim City 4

Alle gode ting er fire. Hvis du alltid har vært sugen på jobben som ordfører, har du sjansen nå…

Sim City har alltid vært usedvanlig god strategi-moro, helt fra først installasjon i serien for 13 år siden, og Sim City 4 følger opp tradisjonen på stødig, evolusjonært vis.

Den dype, inngående utfordringen som byplanlegger er fremdeles en av de mest tilfredsstillende spillopplevelsene å finne for tålmodige entusiaster, og med den mildt sagt imponerende detaljrikdommen vi nå får servert er det vanskelig å ikke skli inn i atter en epoke med utallige søvnløse Sim City-netter.

Hva er nytt?

Rent grafisk er Sim City 4 utrolig mangfoldig, med alt fra bygninger og biler til gatedemonstrasjoner og lekende barn modellert og animert til minste detalj.

Utvalget av landemerker, politistasjoner, skoler, sykehus, forretningsbygg, boliger, parker, bondegårder, fabrikker, sportsarenaer og andre fasiliteter du kan bygge er simpelthen enormt.

Riktignok har utvikleren Maxis heller ikke denne gang valgt å gå for fritt bevegelig 3D-grafikk, men 5 forskjellige zoom-nivåer og muligheten for å rotere perspektivet i fire retninger gir mer enn nok visuell matglede.

Fra filleby til metropol

Det hele starter i det små. Du har bare $100,000 å rutte med til det første spadestikket, og i starten er det om å gjøre å få lagt grunnlaget for en sunn økonomisk utvikling. Det første du trenger er et boligstrøk, en industriell sone for å skape arbeidsplasser (bondegårder er fint å begynne med), og et strømkraftverk eller noen vindmøller.

Behovet vil dessuten melde seg ganske omgående for et vannverk med tilhørende rørarbeid, en politistasjon, brannvesen, helseklinikk, og et grunnleggende utdanningstilbud – først og fremst en barneskole.

Først når du klarer du å få disse tingene på plass og fremdeles holde budsjettet balansert, noe som langt fra er noen enkel oppgave, kan du virkelig begynne å tenke på hvilken retning byen din skal utvikle seg.

Du må for eksempel bestemme deg om du vil legge en skattepolitikk som tiltrekker seg kommersielle investorer, om du vil bygge universiteter og bibliotek for å satse på en utdannet befolkning, eller om du vil legge til rette for tungindustrien ved å bygge jernbaner, havner og flyplasser, hvorvidt byen trenger T-banenett, hvilke samfunnsprogrammer du ønsker å bevilge penger til, osv…

Og når du virkelig har fått ting på gli, kan du naturligvis som før gjør det hele litt mer utfordrende ved å sende inn en tornado, et lite jordskjelv eller kanskje en amokk kjemperobot som kan ramponere byen din.

The Sims flytter inn

Grensesnittet til Sim City 4 har lånt mye fra The Sims, og gir deg også muligheten til å følge det personlige livet til en håndfull av innbyggene dine. Simsene blir fulgt av små snakkebobler rundt på kartet, enten de er på vei til jobb, til sykehuset, eller bare kuler’n hjemme.

Dette er i utgangspunktet en god idé, som bare er halvveis gjennomført. Simsene har ingen praktisk funksjon i spillet, men er likevel ganske festlig og gir deg en viss indikasjon på hvordan enkeltinnbyggernes hverdag fortoner seg.

Har du The Sims installert på maskinen din, kan du importere Sims derfra som flytter inn i byen.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Byer i nettverk

En av de nye elementene er at i stedet for å begrense spillet til bare én by, har du nå kontroll over hele landsregioner. Du kan til enhver tid bare detaljstyre enkeltbyer, men når som helst er det fritt for å hoppe opp til regionsoversikten eller zoome inn i en av nabobyene.

Dette gir deg muligheten til å lage et nettverk av byer som kommuniserer og driver forretning med hverandre, og bidrar til gjensidig vekst hos hverandre.

Her kommer også internettdelen av Sim City 4 på banen, da det er mulig å logge seg på regioner hvor andre byer kontrolleres av andre spillere.

Og er du ikke fornøyd med de regionene som Maxis stiller til rådighet, som inkluderer «tomme» landskap fra New York, Berlin og London-områdene, har du også tilgang til et helt sett med «gudeverktøy» for å forme landskapet nøyaktig som du vil.

Maskinen kneler

Men det er problemer i paradis. Det vil si, særlig ett problem, som irriterer ganske mye under spilling: grafikken hakker betydelig under scrolling, særlig når byen din har nådd en viss størrelse, og grafikkoppdateringer er ganske mye tregere enn det vi har lært å forvente i disse dager.

Vi har testet med flere maskinkonfigurasjoner og selv med 2.2 GHz P4, 512 MB RAM og GeForce 4 Ti4600 skjermkort kjørte spillet fremdeles ubehagelig sakte når det gjaldt å oppdatere grafikken.

Vi velger å tro at dette ikke nødvendigvis skyldes dårlig koding fra Maxis’ side, og at det kanskje ikke er til å unngå en viss treghet i et spill så komplekst som dette, men det er ikke til å komme unna at dette legger en aldri så liten demper på spillegleden.

Konklusjon

Det siste spillet i Sim City-serien leverer det meste av det vi hadde forventet, men inneholder ingen større overraskelser eller konseptmessige revolusjoner.

Mini-sims og regional planlegging tilfører riktignok en ny dimensjon og gir deg enda en grunn til å spille videre, men det er likevel ingen grunn til at du vil like dette hvis du ikke hadde sansen for de forrige spillene i serien.

Sim City 4gjenstår likevel som et ytterst vanedannende, utfordrende og høyst underholdende tidssluk av dimensjoner – så sørg for at du ikke har noe spesielt annet fore frem mot sommeren før du spurter ned til spillsjappa…

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt