Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norge for lite for Motorola

(Shanghai/ITavisen.no): Motorola vil spille på lag med operatørene for å vinne markedsandeler i Europa. Da blir små operatører i markeder med høy mobildekning lite interessante.

hellomoto
Motorola skal øke sin markedsandel i Europa fra 10 prosent til 20 prosent i løpet av ett år. Kampen står om å bli foretrukket samarbeidspartner for de seks største operatørene i Europa. Ingen av disse operatørene er representert i Norge.

Må fokusere

– Vi kan ikke være alt for alle. Vi forsøkte å tilfredsstille alle og forsvant nesten fra markedet. Det er i de markedene vi har hatt sterk fokus at vi har klart oss best. Derfor satser vi på å bli store i de store markedene, sier Ronald G. Garriques, Motorolas sjef i EMEA.

– Men skriv for all del ikke at vi ikke er interessert i Norge og Skandinavia, legger han til. Vi skal fortsatt selge mobiltelefoner i Skandinavia, men for å drive sunn foretning må vi konsentrere oss om områdene der mulighetene for å lykkes er størst. Når vi er store i disse markedene kan vi gå videre operatør for operatør, land for land, sier Garriques.

Fortsatt aktivitet

Informasjonssjef i Skandinavia, Jakob Cederquist presiserer at dette på ingen måte betyr at Motorola vil overse de skandinaviske landene. – Når vi kan gjøre noe som er lønnsomt i Norge så vil vi selvsagt gjøre det. – De nye telefonene vil kanskje komme tidligere til andre land, men de vil komme til Norge også, sier Cederquist.

UMTS

Når det gjelder for eksempel UMTS så er Skandinavia et viktig marked. Her har vi viktige prosjekter gående, og sier Cederquist.

Det bekreftes også av Garriques. – Norden blir det første området som får vår nye 3G-telefon. Den kommer på markedet til høsten, sier han.

Men etter det vi erfarer kommer den ikke til Norge. Det er riktig nok operatørenes, og ikke Motorolas skyld.

Stikkord: Mobil