Deskill

Annonse


Enda verre sprettopp-annonser

DeskillMed «kick through» blir vinduet som spretter opp eller legger seg under hovedvinduet i nettleseren til nærmest en uovervinnelig plage.

Prøver du å klikke på det røde krysset i høyre hjørne for å stenge vinduet, kommer du bare til annonsørens nettsted. Fort å stenge vinduet må du nærme deg utenfra, eller bruke høyre museknapp.

Nok å bevege mus

Det er nok å bare bevege musa over vinduet – du trenger ikke aktivt å klikke på det for å komme til det nettstedet du aldri har bedt om å få se.

Bak det nye formatet står det amerikanske selskapet Orbitz. De henviser til at selv om mange hater popups og andre påtrengende annonseformater på nettet, har disse formatene vist seg å være usedvanlig effektive.

Annonse


De store sier nei

Selskapet mener derfor at de gjennom å skape enda mer påtrengende annonseformater kan bidra til å redde en vaklende nettmedie-industri.

De etablerte nettmediene er imidlertid ikke så sikre på om de vil ha «kick through». Både AOL, Earthlink, MSN og andre store nettmediehus har allerede kuttet ut sprettopp-formatene, fordi det irriterer leserne.

Det er lite trolig at disse vil si ja til et nytt og enda mer irriterende format.

ITavisen.no sier ja

ITavisen.no sier i prinsippet ja til alle annonseformater. Vi tror at de mest irriterende av dem vil forsvinne av seg selv, om det virkelig er slik at annonsørene på denne måten støter fra seg flere kunder enn de får.

Men her som ellers er vi åpne for andre synspunkter.

Annonse