Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mest feil på Nokia

Nå blir det mange har sagt lenge endelig dokumentert: Nokia er på feiltoppen blant mobiltelefoner.

Nokia 3410
Dette kommer fra i kveldens utgave av «Forbrukerinspektørene», som sende kl. 19.30 på NRK1 i kveld.

Hver tredje Nokia-telefon som selges i Norge må inn til service før det har gått seks måneder. For konkurrentene Sony Ericsson, Siemens og Motorola er tallene langt hyggeligere, melder VG. Av disse er det bare hver 10. telefon som trenger reparasjon etter et halvt år.

Endelig bevis

– Statistikken beviser det vi lenge har opplevd og klaget på til Nokia: Kvalitetssikringen av mobilene er ikke god nok, mener informasjonssjef Trond Bentestuen i Expert-Bonus-gruppen til VG. Expert-kjeden er landets nest største mobilforhandler.

Bentestuen er svært skuffet over Nokias service overfor kundene. Senest for et par uker siden forpliktet Nokia seg til en fem dagers frist på reklamasjon og tre dager på reparasjon.

– Det er milevis fra det vi har opplevd hittil, sier Bentestuen.

Elkjøp kommenterer ikke

Elkjøp, som er landets største mobilforhandler, vil ikke kommentere Nokia-telefoner spesielt. Men generelt opplyser de at 30 prosent av alle mobiltelefoner må til reparasjon i løpet av sin levetid.

I følge Forbrukerinspektørenes nettsted er Nokia 3410 verst. Dene typiske ungdomstelefonen har i følge Expert en feilprosent på over 60.

Stikkord: Mobil