Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nye aldersgrenser på spill

Et nytt felles europeisk system for merking av videospill trer i kraft til våren. Men fremdeles er det bare veiledende.

Grand Theft Auto 3 ill 2
I kjølvannet av voldsdebatten som blaffet opp rundt spillet Grand Theft Auto 3, begynte Interactive Software Federation of Europe for et års tiden arbeidet å uvikle et felles system for aldersmerking av dataspill.

Ved et informasjonsmøte avholdt denne uken, forteller Norsk Spill- og Multimedia Importørforening sier at det nye merkingssystemet etter planen skal iverksettes til våren. Med unntak av Tyskland og Finland, vil spilldistributører i samtlige land i Europa følge de nye reglene for aldersmerking.

Slik settes grensene

Systemet har aldersgrensene 3+, 7+, 12+, 16+ og 18+, og grensene settes etter at utgivere har besvart 8 sider med detaljerte spørsmål om spillets innhold. Aldersmerket suppleres ytterligere med opptil to merker som skal indikere mer nøyaktig hva det er i spillets innhold som er årsak til den spesifikke aldersmerkingen.

Dette vil eksempelvis bidra til å forklare hvorfor et generelt sett «uskyldig» skateboardspill vil kunne få aldersmerkingen 16+, når bakgrunnsmusikken består av rap-musikk med gode porsjoner styggord.

– Engelskmennene er for eksempel mer opptatt av banning enn vold, mens språkbruken ikke er så viktig for danskene. Disse merkene gjør det lettere å forstå hva som er årsaken til aldersgrensen som er satt, forklarer Dag Asbjørnsen, rådgiver i Statens Filmtilsyn.

Et foreløpig utkast til symbolene som skal beskrive voksent innhold i dataspill.

Fortsatt veiledende

I Norge har vi i dag ikke et lovsystem som forbyr forhandlere å selge spill til mindreårige, og det nye merkingssystemet vil heller ikke innebære juridisk forbud slik som vi for eksempel har på utleie og salg av videofilmer.

Likevel tror Importørforeningen at en standard for aldersmerking vil være viktig for at butikker skal kunne forholde til salg av spill seg på en ansvarsfull måte, og også la foreldre lettere få innsikt i spillenes innhold.

– Bakgrunnen for problematikken rundt dette er foreldrenes avmakt og barnets naturlige mangel på innsikt i hva spillene gjør med dem. Det er veldig bra at bransjen tar ansvar, sier Kulturdepartementets statssekretær Berit Øksnes Gjærlow, som var tilstede under informasjonsmøtet.

Stikkord: spilltester