Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Google møter norsk selskap i retten

Google vil ikke ha noe av at et norsk selskap selger solbriller og markedsfører SMS-tjenester under domenenavnet google.no.

Google.no
Det norske selskapet SMSFun og styreformann Atle Hauge er nå i heftig juridisk strid med den store verdensomspennende søketjenesten Google. Hvorfor? Fordi Google mener SMSFun bruker domenenavnet google.no for å utnytte og snylte på å et etablert og velkjent merkenavn.

Google har gått rettens vei for å forsøke å få domenenavnet nøytralisert, noe som foreløpig har resultert i midlertidig forføyning ved Oslo Namsrett.

Hauge hevder at domenenavnet ble kjøpt for å drive legitim næringsaktivitet, og at registreringen skjedde før Google utviklet seg til å bli et verdenskjent merkenavn.

– Det kan ikke være slik at man kan risikere å miste sitt no-domene fordi et av de øvrige Internasjonale domenene med ending .com, .net eller .org allerede på et tidligere tidspunkt var tatt, sier Hauge, som anser domenetvisten som svært prinsipielt viktig.

Vil selge solbriller

Hauge hevder at helt siden domenenavnet ble registrert av SMSFun-gründerne i februar 2001, har planen vært å gjøre nettstedet til en nettbutikk for solbriller, og å koble salget av brillene til diverse SMS-tjenester og tilbud.

Men inntil kun noen få dager siden har google.no fungert som en videreformidler til andre nettsteder som er ledd SMSFun/Hauge forretningsvirksomhet – inkludert politiet.net, som driver med SMS-varsling av radarkontroller.

– Vi opplyste Google om våre intensjoner om å gjøre google.no til en salgskanal for solbriller i april 2002, og det er dette som har vært hensikten hele tiden. Det har bare tatt litt tid å få i gang alle avtalene med produksjon og logistikk, sier Hauge.

Selve solbrillesalget kom nettopp i gang på google.no for et par dager siden, og Hauge bekrefter at dette har direkte sammenheng med rettsaken som nå er i gang, for å demonstrere hva siden kan brukes til.

– Snylter og utnytter

Google er på sin side ikke særlig fornøyd med at surfere som trodde de havnet på en norskspråklig versjon av søketjenesten i stedet ble sendt til radarvarslingstjenesten, og hevder at Hauge og SMSFun bevisst utnytter domenenavnet for å snylte på et etablert merkenavn.

– Folk trodde de kom til den norske versjonen av søketjenesten Google, men havnet i stedet på politiet.net. Registrerer man et domenenavn kun for å snylte på og utnytte det andre gjort, slik både Google og jeg mener SMSFun har gjort her, er dette ikke aktverdig, sier Jette Robsahm, advokat i Onsagers AS, som representerer Google.

I første omgang stiller Google ingen økonomiske krav, men utelukker ikke at dette kan bli aktuelt hvis saken skulle utvikle seg videre.

– Google ønsker enten å få domenenavnet overført til seg, eller at det slettes. Eventuelt videre krav får vente til den sivile saken, som slike saker erfaringsmessig ender i, sier Robsahm til ITavisen.no.

Man forventer at Oslo Namsrett er klar med sin avgjørelse neste uke

– Jeg er ingen domenehai

Hauge avviser at han eller selskapet holder på med noen form for «domenehai»-virksomhet, og benekter på det sterkeste at han eller noen av SMSFuns nærstående selskapene driver med salgsaktivitet på Internett-domener.

Dette til tross for at man på selskapets nettsted pussig nok finner et tredvetalls domenenavn listet opp under overskriften «Domener til salgs» (under menyvalget «domenesalg»), med tilhørende telefonnummer hvor man kan henvende seg for mer informasjon.

– Vi har ingen interesse av å selge disse domenene. De domenenavnene har vi satt opp der for at folk skal kunne ta kontakt med oss hvis noen mener de har rettigheter eller interesser knyttet opp mot domenene.

Opportunisme og kreativitet

Google.no står i Norids database oppført registret under selskapet Wapindex, som også er del av Hauge/SMSFuns portefølje. Besøker man nettstedet wapindex.no blir man sendt videre til politiet.net, og får samtidig en pop-up beskjed om at «Domenenavnet wapindex.no er til salgs. For mer informasjon ring 40202020. Flere domener til salgs, klikk her».

– Internett er en markedsplass som bør styres av opportunisme, kreativitet og nytenkning. Jeg ser ingen problem med å presentere disse domenenavnene som salgbare produkter selv om vi ikke driver med salgsaktivitet, sier Hauge til ITavisen.no.