MSN Logo

Annonse


Microsoft tatt for plakatklistring

MSN LogoDet er etter hver blitt ganske vanlig blant selskaper i vår bransje å bruke denne typen markedsføring, som kalles geriljamarkedsføring eller geriljareklame.

«Geriljareklame»

Geriljareklame går ut på å klistre opp logoer og liknende overalt i en by. På fortau, lyktestolper, telefonkiosker og husvegger. Det skal være umulig for byens innbyggere å unngå reklamen, den skal være over alt.

I ganske mange byer, delstater og land er denne typen markedsføring forbudt.

Sommerfugl

Alle som bruker Windows ME, Windows XP eller for eksempel Microsoft Messenger kjenner til logoen til MSN tjenestene. En sommerfugl i blått, grønt, rødt og gult.

Annonse


Denne sommerfuglen ble festet overalt i New York som et markedsføringsstunt i anledning lanseringen av MSN 8 i USA. Øyenvitner sier det må ha vært tusenvis av sommerfugler i byen.

Angrende synder

Men metropolens ledere syntes dette var et lite festlig triks. De skrev et brev til Microsoft hvor de blant annet skrev at de aktet å holde Microsoft direkte ansvarlig for alle følger av deres «ulovlige, uansvarlige og farlige tilgrising av offentlig eiendom».

Microsoft var etter dette ganske raskt på pletten med en offisiell unnskyldning. Microsofts sjef for MSN produktene stilte selv opp som angrende synder.

-Vi ber New York og New Yorks befolking om unnskyldning. Vi gjorde en feil med logoene, og tar fullt ansvar for det som skjedde. Vi jobber i dette øyeblikk sammen med representanter for byen med å fjerne logoene, sa Yusuf Mehdi i en pressemelding sendt ut på fredag.

Bot som svir

Microsoft har blitt bøtelagt $50 (371 kroner) pluss $5 i omkostninger. CNN News skriver at rent juridisk kunne Microsoft ha blitt bøtelagt dette beløpet for hver og en av de ulovlige logoene.

Microsoft har øremerket $300 millioner (2,15 mrd. kroner) til markedsføringen av MSN 8. Og ettersom denne femdollars affæren har gitt dem omtale i alle teknologitidsskrifter verden over ser de ut til å få god valuta for pengene sine.

Annonse