Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Enige om spam-regler

Den amerikanske organisasjonen for direkte markedsføring har omsider innsett at spam har tatt helt av og stiller seg positiv til regulering.

spam kar
Den mektige organisasjonen har hittil stukket kjepper i hjulene for alle forsøk på å begrense direkte markedsføring gjennom lovverket.

Men nå innser også de at all den uønskede spammingen og de falske annonsene påvirker det de kaller legitim annonsering via e-post. Seriøse tilbud og e-poster blir slettet sammen med spam og blir aldri lest a mottakeren hevder The Direct Marketing Association (DMA).

Litt lov

Derfor har organisasjonen i år, på sitt 85. årsmøte, vedtatt at de skal i hvert fall jobbe sammen med myndighetene for å regulere bort de uønskede reklamene og svindlene.

Kort fortalt går deres standpunkter ut på at det er ulovlig å sende ut falsk reklame, eller reklame som oppfordrer til lovbrudd eller svindel, eller som har til hensikt å svindle mottakeren.

Foten ned

Men de setter grensen ved å regulere hvem man kan sende e-post til. Myndighetene vil ha en lov som sier at man må melde seg på en distribusjonsliste for å motta reklame i postkassen.

Dette mener DMA strider mot hele deres virksomhet. De argumenterer derfor til fordel for et system hvor man må melde seg ut av en liste man er satt på. Men så skal man også bli tatt av listen dersom man ønsker det.

I dag er saken den at om man forsøker å melde seg av en liste blir man vanligvis sendt til en død webside eller sender e-post til en adresse som ikke finnes.