Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Følger ditt nettsted reglene?

Usikker på om nettvirksomheten din holder seg innenfor markedsføringslovens rammer? Nye retningslinjer fra Forbrukerombudet forteller deg hva som skal til…

E-handel (tegning)
De nordiske forbrukerombudene har utarbeidet et felles dokument om hva som er god skikk ved salg og reklame via nettet, Standpunkter til handel og markedsføring på Internett. Det er en revisjon av et tidligere nordisk dokument, og supplerer de lovfestede regler.

– De nye retningslinjene er mye mer informative og omfattende enn tidligere, og går spesifikt på den praksisen som har vært i de nordiske landene. Går man gjennom dette dokumentet og følger føringene som står her, er man rimelig trygg i forhold til markedsføringsloven, sier seksjonssjef Bente Øverli i Forbrukerombudet til ITavisen.no.

Kundebehandling

Dokumentet behandler også et par nye områder, inkludert retningslinjer for bruk av pop-ups og andre store annonser, såvel som detaljerte beskrivelser av nøyaktig hva man må opplyse kunder og besøkende om, og når og hvordan informasjonen skal presenteres.

I tillegg er fremgangsmåten nøye beskrevet i forhold til bekreftelse av kjøp, og godkjennelse – eventuelt endring – av avtalevilkår.

– Vi tar også for oss regler i forhold til angrefrist. Det må være like enkelt å utnytte reklamasjons- eller angreretten som å bestille en vare, understreker Øverli.

Les hele dokumentet HER.

Sammendrag

Her er en sammenfatning av de viktigste reglene:

  • Reklame skal alltid lett kunne identifiseres som reklame. Den må ikke være urimelig påtrengende. Store, dominerende annonser skal forsvinne automatisk etter en kort stund.

  • Når det inngås en avtale på nettet bør prosedyren bestå av flere tekniske skritt, slik at det tydelig framgår for forbrukeren at det gjøres en bindende avtale.

  • Betaling skal normalt ikke skje før varen er blitt levert. Standardvilkår om forskuddsbetaling kan derfor bli ansett som urimelige.

  • Det skal finnes en bemannet og fungerende kundetjeneste, og tydelig informasjon om den på nettet.

  • Det må tas særlige hensyn når reklamen rettes til barn. Reklame bør ikke utformes som spill eller integreres i spill.

  • En personopplysningspolicy er viktig for at man skal vite hva som registreres og hva opplysningene skal brukes til. Bare hvis man aktivt samtykker til det, bør personopplysninger benyttes til direktereklame. Barn bør ikke bli spurt om å oppgi sine personopplysninger. I så fall kreves det samtykke fra foreldrene.

  • En del nordiske e-handlere viser til at de inngår i et system for trygghet på nettet. Slik tillitskapende merking av nettsteder bør innebære at forbrukerbeskyttelsen går lenger enn det loven allerede krever.