Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«Pop-ups» snart borte?

Flere store internasjonale portaler og nettsteder lytter til sine lesere, og fjerner de irriterende «pop-up»-reklamene.

Internett gjør det enkelt for et nettsted å holde kontakten med sine lesere og besøkende. Man kan legge markedsundersøkelsene sine rett på siden slik at de som vil kan si sin mening om produktet man leverer.

Mange store nettsteder har nå tatt notis av at det de fleste leserne ønsker mest av alt er å bli kvitt annonser og reklame som åpnes automatisk i nye vinduer, såkalte «pop-ups».

Ny trend

Den siste som har annonsert at de skal slutte å selge «pop-up» annonser er søkemotoren Ask Jeeves. De er som de fleste andre søkemotorer og portaler baserer sin overlevelse på annonseinntekter. Et annet faktum er at annonsemarkedet har vært magert de siste par årene, noe som resulterer i at nettsteder må ty til alle midler for å få inntekter.

Nå har markedet tatt seg noe opp, men det er fremdeles langt igjen. Dog innser flere og flere tjenester at lesernes ønsker er viktigere enn annonsørenes. Så nå skal Ask Jeeves kun selge bannere og annonser som ikke åpner nye vinduer.

Søkemotoren er i godt selskap. Bare i de siste ukene har AOL, Infospace, Google og iVillage annonsert liknende tiltak ovenfor sine lesere og abonnenter, melder CNET News.com.

Øker

Men selv om disse viktige selskapene går foran med et godt eksempel, ser vi at bruken av «pop-ups» øker dramatisk.

Fra første til andre kvartal i år økte den globale bruken av «pop-ups» fra 3,9 til 5 milliarder i en undersøkelse gjort av Nielsen / NetRatings.