Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Hitman 2

Agent 47 har en rekke nye dødbringende oppdrag å bryne seg på. Spill som superninja eller massemorder…valget er ditt.

Ved første øyekast ser det ut som gamle agent 47 har blitt myk på gammledagene. Han lever nå et liv viet til religion og gartner-virksomhet i et kloster på Sicilia. Men fortvil ikke, agent 47 har fortsatt et par triks opp ermet, for ikke å snakke om automatpistoler i redskaps-skjulet.

I tiden etter forrige spill har agent 47 trukket seg tilbake og funnet religionen, i et forsøk på å gå bort fra sin voldelige sti. Det rolige klosterlivet blir selvfølgelig lagt til side ganske raskt, i et plot som inkluderer en Russisk mafiaboss og kidnappingen av din mentor i klosteret. Uten å gå i dybden på dette, så befinner du deg raskt tilbake i din sedvanlige polyesterdress, bevæpnet til tennene, med å legge utpekte skurker på is som ditt eneste mål.

Ikke lineært = deilig

Det er opp til deg om Agent 47 skal bli en massemorder, eller en superhemmelig snikmorder. Spillet støtter flere spillestiler, vær det om du vil snike deg rundt uoppdaget, eller springe rundt og skyte alt som rører seg. Det er med andre ord alltid lagt opp til at et oppdrag kan løses på flere forskjellige måter:

I et ganske tidlig oppdrag skal du for eksempel ta livet av to russiske generaler. Disse skal møtes i en park i St. Petersburg, og kommer kjørende dit i limousiner. En mulig måte å ta dem ut på, er å snike seg gjennom kloakk og smug til et radiotårn i god avstand unna, og skyte dem med snikskyttergeværet ditt. En annen måte å ta dem ut på er å kle deg ut som limousin sjåfør eller livvakt og snike deg opp til limousinene og plante en bilbombe. En tredje mulighet er å snike deg inn i parken forbi livvaktene. Listen bare fortsetter, og jo mer du spiller jo mer vil du bli forbauset over dine valgmuligheter.

For å få dette til å fungere er AIen i Hitman 2 ganske skarp. En god forkledning er selvfølgelig alfa omega om du skal snike deg uoppdaget rundt, men det er ikke nok. Spillets AI vil reagere på deg om du beveger deg mistenkelig (f.eks om du sniker deg etter noen for å kvele dem), om du springer rundt, eller om du bærer våpen som din «forkledning» ikke tilsier at du skal ha. Så om du skal lure spillets AI så er det viktig at du holder hodet kaldt, og oppfører deg på en særdeles lite mistenkelig måte.

Ikke bare snike-snike

Men spillet er langt i fra bare snike seg rundt i forkledning action. Du disponerer et massivt arsenal med våpen, fra lyddempede 9mm pistoler gjennom armbrøster til tunge Russiske snikskytter-geværer. Imidlertid så er det ikke alltid våpenbruk som er den beste måten å løse ett oppdrag på, selv om det enkelte ganger ofte ender opp slik. Noe frustrerende er det at en god snikeplan kan bli ødelagt av en tilfeldig vakt som er på feil sted, og at det hele ender opp i kaos.

En funksjon som er med på å forsterke denne frustrasjonen, er at man kun har en begrenset menge savegames per brett, og i enkelte tilfeller blir du nødt til å ta det hele fra början hvis du roter deg inn i en klemme du ikke kommer deg ut av.

Men for all del… om du er av den typen som liker action, så kan du faktisk skyte deg gjennom hele spillet. Spillets ratingsystem vil da klassifisere deg som en massemorder, men det viktigste er vel å få jobben gjort?

De mer snike-orienterte av oss vil derimot finne stor glede i å bli klassifisert som superninja, gjennom kun å begrense drepingen til kun skurkene man blir sendt ut for pensjonere.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Grafisk muskeloppvisning

Dette er absolutt på høyden. Så vidt meg bekjent så benytter Hitman 2 seg av den originale Hitman-grafikk motoren i en oppdatert utgave – noe som ser helt fabelaktig ut. Rike fargepaletter, gode teksturer, imponerende modellering av personer, store åpne utendørs-scenarioer og masse eye-candy. Og det beste er at maskinkravene ikke er alt for harde.

Et problem som gjorde det originale Hitman-spillet frustrerende, var kameravinklene. I Hitman2 er disse mye mer dynamiske, og du kan selv velge om du skal være i 1ste eller 3dje persons modus. Helt klart en forbedring over originalen.

Modellering og lip-sync er av øverste klasse, og dine fiender oppfører seg realistisk i live, så vel som når du skyter dem overende, eller drar dem livløse rundt for å skjule dem for sine medsammensvorne.

Music for the movie generation

Spillets soundtrack (som du kan høre deler av på den offisielle hjemmesiden) er mesterlig komponert av Jesper Kyd, og framføres av Budapest Symfoni-orkester og Kor. Atmosfæren i dette soundtracket er med på å gi deg en skikkelig gudfaren-følelse, og hever helt klart opplevelse en hakk eller to.

Med de musikk og lydeffektene som presenteres her, så glemmer du fort at stemme-skuespillerne i Hitman 2 kunne trengt seg et kurs.

Det er mye små-plukk man kan utsette på Hitman 2 – silent assassin, først og fremst er disse ting som har med AI’en å gjøre. Spillet er vanskelig å fullføre på en «snikete» måte, og det burde kanskje være en mer tilgivende AI som underletter dette. At det imidlertid er vanskelig å være en «silent assassin», gir deg dog økt tilfredsstillelse skulle du først klare å utføre dine oppdrag skjult og uoppdaget.

Om du likte den originale Hitman, så presterer Hitman 2 alt det som var bra der, pluss at alle svake punkter er rettet opp. Har du ikke prøvd originalen, så er det bare å kaste seg over Hitman2 – og om du ikke har lastet det ned ennå, så fins en spillbar demoversjon på ITavisen.nos demosider.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt