Hopp til navigasjon Hopp til innhold

UPC-blackout i Oslo

Torsdag ettermiddag opplevde 3000 UPC/Chello-kunder i Oslo å ikke komme på nett. Det tok 18 timer å få alt opp å gå igjen.

UPC Logo
UPC har i det siste jobbet med å endre på IP-strukturen sin. Mange kunder opplever at de ikke får tildelt IP adresse automatisk og må kjøre manuelle kommandoer for å endre den.

Det sier seg selv at ikke alle norske husstander sitter inne med den nødvendige kompetansen til å gjøre dette.

Dette medførte nedetid tidligere i uken, og arbeidet ble avsluttet allerede natt til tirsdag.

Ruter tok kvelden

En av ruterne til UPC fikset ikke denne omstruktureringen. Klokken 18.00 torsdag kveld gikk den av lufta og ble der.

Mange kunder fikk tilbake nettlinja si etter fem timer, mens omtrent 100 måtte vente i hele 18 timer før de kunne surfe, jobbe og betale regninger igjen.

Dette medførte naturlig nok stor misnøye hos kundene, og for mange var kanskje dette dråpen som fikk begeret til å renne over. UPC har måttet tåle mye kritikk det siste året for dårlig kundeservice, selv om det ble kåret til best i test av Ukeavisen Telecom tidligere i år.

Delvis backup

På spørsmål fra oss om ikke UPC har et system for å takle for disse situasjonene, svarer direktør for strategi og samfunnskontakt Øyvind Husby at de fleste av systemene deres har backup. Men ikke alle.

– Noe sånt som dette har aldri skjedd før, sier Husby til ITavisen.no, og viser til at oppetiden er god.

Kunder vi har snakket med sentralt i Oslo hevder derimot at de opplever kortere nedetider nesten hver uke.

Stikkord: internett