Etter klager mot en konkurranse i regi av SMS Communications forrige helg, har selskapet sett seg nødt til å forandre sin tilnærmingsmåte til mottakene av SMS-reklame.
– Du er nå registrert. Tjenesten koster 3 kr,-
Da nettstedet Funq.net «innkalte» til konkurranse med Hawaii-tur som hovedpremie, ble 100 000 mobilbrukere fortalt at de automatisk var påmeldt – såfremt de ikke sendte svar tilbake hvor de spesifikt ba om å ikke være med på moroa.
Meldte man seg ikke av konkurransen, skulle det koste tre kroner å være med videre.
Klagene fra mottakerne av denne meldingen ble etter hvert så mange at Forbrukerombudet så seg nødt til å gripe inn.
Annonse
Legger om
Ifølge SMS Communications var samtlige mottakere av konkurransepåmeldingen registrerte i selskapets databaser, og hadde – enten de husker det eller ikke – gitt sitt samtykke til å motta reklame over SMS.
Likevel legger selskapet nå om rutinene, og forteller at de ikke lenger vil forsøke å arrangere slike ting basert på «den som tier samtykker»-modellen.
– Etter dialog med både med Telenor, NetCom og Forbrukerombudet, har vi bestemt oss for å ikke lenger bruke passivt samtykke i disse tjenestene, sier Jens Bjarne Glasø i SMS Communications til ITavisen.no
Beholder listene
Selskapet sitter derimot fremdeles på listen med over 100 000 mobilkunder som de sier har gitt samtykke til å motta reklamemeldinger, og disse vil nok måtte regne med å få høre fra SMS Communications også i fremtiden…men uten å risikere å bli dratt inn i betalingstjenester uten å ha sagt spesifikt «OK» til å være med.
– Hva vi gjør med databasen vår og Funq i fremtiden får vi se på, men vi går i hvertfall over fra passivt til aktivt samtykke, sier Glasø.
Annonse