Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Produktplassering når spillbransjen

Den antatte storselgeren Sims Online, er det første dataspillet som finansieres ved hjelp av produktplassering.

The Sims Online

Spillverdenens svar på Microsoft, Electronic Arts, med sjefsguru Sid Meyer i front har i alle år vært nyskapende innen spillverdenen.

The Sims er verdens mestselgende spill noensinne, og det eneste spillet som når nesten alle demografiske grupper.

Neste genistrek fra distributøren er å introdusere Hollywood-fenomenet produktplassering i neste generasjon av The Sims.

Burgere og brikker

De to merkenavnene som skal innarbeides og få sentrale roller i spillet er McDonald’s og Intel Pentium 4.

EA vil ikke ut med hvor mye kontraktene med de to selskapene er verdt, men det er snakk om flere titalls millioner kroner.

Påvirker spillet

Dersom du som spiller spiser hos eller jobber for McDonald’s i The Sims Online vil du score høyere i spillet. Det beste er om du kjøper din egen franchise og driver en McDonald’s med overskudd.

Likeledes er det viktig å kjøpe Pentium 4 baserte datamaskiner til Sim-en sin. Intel får til gjengjeld ha med logoen sin i spillet og den velkjente kjenningen som spilles i alle TV-reklamer.

Kuvending

Det som er spesielt med avtalene er at tidligere har EA og andre utviklere betalt for å ha med merkenavn i spillene sine. For eksempel Need For Speed spillene har kostet EA mange lisenspenger til bilprodusenter.

Men det som er interessant for oss spillentusiaster er selvsagt: Vil dette gjøre spillene billigere?

Stikkord: spilltester