Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Billigbrikker øker mest

Produsenter av prosessorer og andre brikker registrerer en endring i kjøpemønsteret vårt. Bra nok er bra nok.

Intel og AMD har i 2002 registrert at forbrukerne ikke lengre er ute etter de kraftigste brikkene deres. Det markedssegmentet som øker mest er de såkalte «økonomibrikkene» som Intels Celeron og AMD Duron.

Også andre brikkeprodusenter merker den samme tendensen. Blant annet rapporterer nVidia liknende skifter i salgstallene sine. Billigere utgaver av ny teknologi selger bedre enn de dyre.

Bra nok

Det er vel verdt å merke seg at dette stort sett gjelder for forbrukere. Bedriftene handler fortsatt i det øvre sjiktet av prosessorer. Mange eksperter vil hevde at dette burde vært omvendt, da typisk hjemmebruk som spill er blant de aller mest krevende oppgavene en datamaskin kjører.

En annen grunn til skiftet er at så å si alle hjem i dag har en eller flere datamaskiner. Det er lenge siden det bare var nerder og teknokåte unge menn som kjøpte datautstyr. Kjøperen i dag har mindre kunnskaper om data og ofte mye enklere behov.

Påvirker bunnlinjen

Det uventede skiftet i salg har vært et skudd for baugen for AMD og Intel. Spesielt AMD har gått på en smell.

AMD har nedjustert sine salgsbudsjetter to ganger i år, og endte opp med et halvårsresultat som bare var to tredjedeler av det opprinnelige budsjettet. Dett har videre medført at AMD har gått med et tap på over 1,3 milliarder kroner i første halvår, skriver CNN.com.

Intel har vært heldigere og kan som vanlig flyte på at de har penger på bok fra monopoltiden. Men også de må innrømme at det er bekymringsfullt at det virker som om de snart bare får solgt produkter de ikke tjener penger på.