Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SMS-konkurranse forvirrer

100 000 mennesker ble fredag påmeldt en SMS-konkurranse som koster 3 kroner. Enkelte kunne ikke helt skjønne hvorfor.

SMS vignett
Meldingen som gikk ut på fredag dreide seg om en konkurranse gjennom informasjonstjenesten Funq (www.funq.net).

Mottakeren av meldingen ble fortalt at de kunne vinne en reise for to til Thailand i en konkurranse som koster 3 kroner, og at de kunne velge å ikke være med ved å sende en tekstmelding.

Ordlyden, i følge en av våre lesere, var slik: «Hei Funqer! VINN reise for 2 til THAILAND? Fom nå er du reg. som Funq+ medl. Tjenesten koster 3,- Ønsker du ikke Funq+ send kode NEI til 19111 Ha en super helg.»

Glemt at du har registrert deg?

Flere mottakere av denne meldingen har tatt kontakt både med mobiloperatørene sin, Funq og ITavisen.no med spørsmål om hvorfor de må melde seg ut av en konkurranse de aldri har meldt seg på. Men ifølge tjenesteleverandøren selv har disse mobilkundene simpelthen glemt at de har registrert seg, og dermed gitt sitt samtykke til å motta tekstmeldinger fra Funq.

– Vi har sendt ut over 100 000 slike meldinger, og fått en utmeldingsprosent på mellom 30 og 40 %. ca 20 personer har kontaktet oss på telefon, og det viser seg at flesteparten av disse simpelthen har glemt at de har meldt seg inn i vår base. Disse er selvfølgelig slettet fra vårt system, forklarer Jens Bjarne Glasø i SMS Communications, selskapet som står bak tjenesten.

SMS Communications sier at ingen har mottatt melding fra Funq uten først å ha gitt sitt samtykke, og at selskapet sitter med informasjon som innmeldingsdato, fødselsdato og kjønn på samtlige registrerte.

Vi blir også forsikret om at videre bekreftelse vil være nødvendig før man blir belastet de 3 kronene det koster å være med i konkurransen.

– Vi har et veldig godt rykte i markedet, og har investert 9 millioner kroner nettopp på utvikle et system for å bygge opp gode brukerbaser hvor vi har et aktivt samtykke fra den enkelte. Vi gjør selvfølgelig ikke noe ulovlig, og vi har våre advokater i ryggen hele veien, sier Glasø til ITavisen.no.

Vil undersøke nærmere

NetCom kan bekrefte at enkelt mobilkunder har reagert på konkurransemeldingen som gikk ut, men forsikrer om at det ikke kostet noe å motta den.

– Vi har fått noen henvendelser om dette, selv om det ikke akkurat har vært bøttevis. Vi kan i hvert fall bekrefte at den meldingen som gikk ut på fredag ikke kostet mottakerne noe. Svarer man og melder seg av, er det som å sende en vanlig tekstmelding, sier informasjonskonsulent Bjørnar Storeheier i NetCom.

Likevel vil mobiloperatøren nå be om et møte med tjenesteleverandøren for å få klarhet i denne saken.

– Det som er viktig med denne type markedsføring er at mottakeren må ha gitt sitt samtykke på forhånd. Vi har ingen umiddelbar grunn til å tro at det har skjedd noe feilaktig her, men vil uansett ta kontakt med tjenesteleverandøren blant annet for å forsikre oss om at vanlig norsk lov følges, sier Storeheier til ITavisen.no.

Stikkord: Mobil