Arkiv

Annonse


«Patent på Internett» null verd

ArkivDette skriver digi.no i dag.

«Patent på Internett»

I 1999 skrev både ITavisen.no og andre publikasjoner om det underlige Kristiansandsfirmaet Bellboy, som mente de hadde sikret seg retten til nær sagt all forretningsvirksomhet via Internett og mobiltelefon.

En nesten unison IT-bransje i Norge reagerte spontant, og mente at det ikke går an å ta patent på et generelt gode. Det blir som å skaffe seg patent på vann eller luft, hevdet de.

Fikk ikke kinopenger

Nå har både IKT Norge, eForum og andre norske bransjeorganer fått fullt gjennomslag for sine synspunkter. Jobben ble gjort ved at Bellboy gikk til rettssak mot Filmweb. Bellboy mente de hadde rett på fem kroner av hver solgte kinobillett, av den ganske enkle grunn at billettene ble solgt via nettet.

Bellboy fikk ikke gjennomslag for sitt krav, og ble i tillegg idømt alle saksomkostninger på til sammen en million kroner.

– Jeg er skuffet og meget overrasket over at vi er idømt saksomkostninger. Vi må studere nærmere hva dommeren har lagt til grunn for sin avgjørelse før jeg kan kommentere dette videre, sier Bellboys talsmann Une Amundsen til digi.no.

Amundsen er til daglig sjef i det kjente selskapet SuperOffice, og har investert penger i Bellboy.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse