Annonse


Nytt diskformat drept i starten

DataPlay er en slags mellomting mellom CD, MP3 og MiniDisc, og gir ca. 11 timer musikk på 500 MB lagringsplass. Også film i lav oppløsning skal kunne lagres i dette formatet, som krever helt nye spillere.

Stortromme ble cymbal

Selv om knapt noen i Norge eller andre steder har hørt om formatet – selv ikke i plate- og elektronikkbransjen. – skulle det lanseres med brask og bram i mai i år. Først ut på de nye platene skulle superstjernene Britney Spears, N’Sync og Sting komme.

Det ble det imidlertid ikke noe av.

Sa opp 120

For et par uker siden sa DataPlay-selskapet i Boulder, Colorado opp 120 av sine ansatte. Hvor mange som er igjen vil selskapet utrolig nok ikke ut med. De sier bare at de har kuttet lønnskostnadene med 50 prosent.

Annonse


En akutt pengemangel førte til at de måte be samrbeidsparnterne sine om bistand. Disse inkluderer storselskaper som Toshiba og Imation. Toshiba skulle produsere spilelre og Imation disker.

Kjede trekker seg

Samtidig har en av de store kjedene de hadde avtale med trukket seg fra samarbeidet.

– Vi har en spiller klar for hyllene, men det var så mange ting med DataPlay som ikke ble noe av at vi avventer, sier direktør Brad Deifer i Evolution til det amerikanske bransjebladet TWICE (This Wek In Consumer Electronics).

MTV ute av bildet

Evolution-spilleren skulle lanseres i samarbeid med den populære musikk-TV-kanalen MTV. Med Evolution faller også denne viktige markedsbrikken bort.

De to andre kjedene som er involvert i lanseringen, J&R og CompUSA, har foreløpig ikke gitt signaler om at de trekker seg. Hos disse vil etter planen både plater og spillere (en stasjonær og en bærbar) ligge i hyllene allerede neste uke.

Annonse