Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Artister raser mot plateselskapene

Klisjeen om plateselskapene som håver inn mens musikerne får småpenger ser ut til å manifestere seg også i de nye online-tjenestene MusicNet og Pressplay.

MusicNet og PressPlay er platebransjens svar på Napster. Mot månedlige avgifter, kan – foreløpig bare i USA – surfere få tilgang til nedlasting og streaming musikk fra sine favorittartister, lisensiert fra plateselskapene.

En rekke artister har spesifikt bedt om å bli fjernet fra nett-tjenestene, inkludert No Doubt, Offspring, og Beck. Andre artister som Dixie Chicks, Eminem, Aerosmith, TLC, og Dr. Dre har uttrykt sterk misnøye med måten plateselskapene håndterer fordelingen av inntekter fra disse tjenestene, skriver New York Times.

2 øre per låt

Når musikk blir lisensiert til film og TV, deles lisenspengene 50/50 mellom plateselskap og artist. Både MusicNet og Pressplay lisensierer musikk fra plateselskapene, men her mottar artistene ikke selv lisensvederlag. I stedet får de vanlige royalties for hver låt som blir aksessert på nettet, på samme måte som med solgte CD-plater.

Ifølge New York Times medfører dette at artisten i utgangspunktet bare mottar 15 prosent av lisenspengene. Fra dette beløpet blir i tillegg 35 til 45 prosent trukket fra i standardutgifter for promo-kopier og CD-innpakning, med andre ord utgifter som faktisk er ikke-eksisterende på nettet.

I et typisk regnestykke, hvor kunden betaler 180 kroner i måneden for Pressplay, laster ned 75 låter og hører på 750 streams, sitter artistene igjen med ca. 2 øre per låt, etter at alt er trukket fra.

– I samarbeid med en rekke andre advokater og managere, regnet vi ut at plateselskapene og Pressplay fikk til sammen litt under 91 prosent av inntektene, etter at artistene har blitt betalt for nedlastingene, sier Jim Guerinot, manageren til No Doubt, Offspring og Beck.

Ingen av dem store plateselskapene, BMG, Sony, Time Warner, Emi eller Universal ville kommentere betalingssystemet, men flere uttalte anonymt at første prioritet var å gjøre dette til attraktive tjenester for online-kunder. Detaljene rundt artistenes kompensasjonen kan utarbeides senere.

Kontraktsstridig?

Samtidig reagerer mange på at plateselskapene legger ut musikk fra sin artister, uten først å innhente tillatelse, og, mener noen, uten at det er hjemmel for slik distribusjon i artistenes kontrakter.

En ikke-navngitt manager for million-selgende artister sier til New York Times:

– Vi har sendt plateselskapene brev og varsler i forkant, i likhet med de fleste andre managere og advokater, hvor vi spesifikt sier «ikke legg ut våre artisters musikk», men de er arrogante nok til å gjøre det likevel. Det er som om de sier «vi bryr oss ikke, og gjør det like godt uten å spørre først». Det er helt latterlig. De ignorerer kontraktene, og vi vil åpenbart forfølge dette.