Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Creature Isle

Et knapt år etter Black & White slipper Lionhead Studios tilleggspakken Creature Isle. Som navnet hinter om, dreier det seg om en ny øy, full av bisarre skapninger…

Creature Isle er den første offisielle tilleggspakken til det banebrytende spillet Black & White, og det kreves at du har det opprinnelige spillet for å kunne spille.

De som ikke har hatt gleden av å gjøre kjennskap med B&W, anbefales først å skumlese gjennom vår ANMELDELSE AV BLACK & WHITE.

Skapelsen

Når du starter opp Creature Isle, lages automatisk en kopi skapningen din fra Black & White, som du kan spille med i den nye verdenen. Dette er et enveis-foretak, og selv om du riktignok kan ta med din Creature Isle-skapning i multiplayer-spill på nettet, er det ikke mulig å overføre den tilbake til Black & White igjen.

Hvis du, til din store ergrelse, forlengst har avinstallert Black & White uten å ta backup av skapningen din, blir du servert en pubertets-utgave av apekatten som standard skapning.

Brorskapet

Creature Isle er, ikke overraskende, en helt ny verden, som på enkelt punkter skiller seg vesentlig fra de øyene man besøkte i originalspillet. For det første er det ingen andre guder til stede her, og dermed ingen å krige mot. Til gjengjeld finnes det en rekke andre skapninger der, både store og små, som har skapt sitt eget brorskap for «herreløse beist».

Disse skapningene har lyst til å ha med din krabat i sin hemmelige forening (av en eller annen grunn, selv om han absolutt ikke er herreløs), men nekter å slippe ham inn i den innerste sirkel før etter at et tyvetalls «prøvelser» har blitt gjennomført. Disse prøvelsene inkluderer slike guddommelige oppgaver som å løpe om kapp med skilpadden, leke gjemsel med ulven, og bowle med kua.

Bak dette intelligent oppsynet lurer en djevel i bowling,

Tatt av kvinnen

Belønningen etter å ha danset med ulver og sparket på løkka med rasta-løven (mandrillen), er ikke bare å få bære armbåndet som et ekte medlem av Brorskapet, men også å bli introdusert for Eve, en hunkjønns-skapning som kan la seg overtale til å parre seg med skapningen din, hvis han er voksen og imponerende nok.

Kanhende er dette en analogi på livets gang; kanskje går det på at man prøver og feiler seg gjennom diverse tåpelig idretter og prøvelser gjennom oppveksten, for å være «en av gutta», med det overordnete mål å treffe ei dame lettsindig nok til å skjenke deg barn.

For de som ikke kjøper denne sammenligningen, er det vanskelig å ikke føle at Creature Isle er en slags vulgær fornøyelsespark-versjon av det opprinnelige Black & White – totalt blottet for moralsk-etiske valg mellom godt og vondt (OK, du kan jukse i noen av prøvelsene), mer som et halv-lineært eventyrspill enn en frittstående gud-simulator.

Mindre landsbydrift

Men Creature Isle er gøy, uansett. Hvis man ser bort fra de irriterende og repetitive animasjonssekvensene som man ikke kan hoppe over (fy skam, Molyneux!), som forøvrig også var spredt utover Black & White fra begynnelse til slutt, er det mange trivelige øyeblikk å høste mens man trekker skapningen etter seg mellom dueller og ballsport-turneringer (som tildels er ganske klønete å spille seg gjennom).

Alle som syntes det ble plagsomt mye tømmerhogst og mating av landsbybeboere i det opprinnelig spillet kan puste lettet ut – i Creature Isle er nemlig de vanlige strategispill-elementene tonet kraftig ned, og det er nå full fokus på å sørge for at skapningen din gjør det han skal.

114, 115, 116, 117…

Kyllingen og egget

Det som virkelig redder denne tilleggspakken fra middelmådigheten er likevel lille Tyke. Ganske tidlig i spillet finner du nemlig et egg, som skapningen din bærer til et varmt sted for utklekking – hvorpå det gule fjærkreet som spretter ut, tydeligvis en slags forvokst kylling, umiddelbart identifiserer din skapning som nærmeste foresatt .

Da begynner moroa med å trene opp Tyke, mye på samme måte som din egen skapning ble opplært – men forskjellen er at Tyke nekter å høre på deg, og lar seg i stedet kun trene av skapningen din. Med alt det medfører av komplikasjoner. Hvis du lærte opp din skapning til å være slem og brutal, vil han sannsynligvis overføre disse egenskapene til det gule krapylet med tiden, og omvendt.

Hvor godt skapningen din klarer å oppdra lille Tyke vil naturligvis være avgjørende for hvorvidt han får Eve på kroken eller ikke, når den tid kommer – hvilket kvinnelig og gyteklart monster kan vel motstå en dyktig og velmenende alenepappa?

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt