Hopp til navigasjon Hopp til innhold

GeForce 4 lansert

Nå er alle detaljene om GeForce 4 endelige klare – forvent nye superkraftige skjermkort i handelen i løpet av de kommende ukene.

I dag lanserer NVIDIA sine nye grafikkprosessorer, NV-25 og NV-17, som resulterer i totalt åtte brikkesett under merkenavnet GeForce 4.

Som vi er vant til fra GeForce3 og GeForce 2, så vil det her bli snakk om både en serie med toppmodeller som bærer suffikset Ti, såvel som billigere MX- varianter.

I tillegg lansere NVIDIA tre GeForce4-brikkesett ment for bruk i bærbare PC-er («Go»).

Kortene

Her er en oversikt over de forskjellige variantene GeForce 4-kort som nå er lansert av NVIDIA.

  • GeForce 4 MX420 (64 MB DDR)
  • GeForce 4 MX440 (64 MB DDR)
  • GeForce 4 MX460 (64 MB DDR)

  • GeForce 4 Ti4400 (128 MB DDR)
  • GeForce 4 Ti4600 (128 MB DDR)

  • GeForce 4 Go410 (128 MB DDR)
  • GeForce 4 Go420 (128 MB DDR)
  • GeForce 4 Go440 (128 MB DDR)

Den dyreste modellen, GeForce 4 Ti4600, vil trolig koste i nærheten av 4 500 kroner, mens den billigste, MX-440, ligger i overkant av 1 500 kroner.

I Norge ser det ut som om de første kortene vi vil finne i butikkhyllene er baserte på MX440, som ventes allerede i midten av februar, og deretter Ti4600 og Ti4400 i løpet av mars. De andre modellene vil nok følge på etter hvert utover våren.

Forvirrende?

Foreløpige tester utført av diverse nettsteder viser at alle GeForce 4 Ti-kortene gir dramatisk bedre ytelse enn alle tidligere NVIDIA-kort, og også hovedkonkurrenten Radeon 8500.

Derimot blir det samtidig vanskelig å forholde seg til GeForce 4-navnet når det gjelder de billigere variantene, siden flere av GeForce 4 MX-kortene faktisk gir dårligere ytelse enn GeForce 3 Ti200 og GeForce 3 Ti500 – med andre ord er det fullt mulig å ende opp med et GeForce 4-kort som er underlegent GeForce 3.

Enkelte kritiserer også NVIDIA får å bringe få virkelige nye funksjoenr til GeForce 4, og mener det er feil å kalle dette en ny generasjon når det bare er en optimalisering og finpussing av GeForce 3. Faktisk er det også slik at GeForce 4 MX-kortene ikke håndterer såkalt «vertex shader»-teknologi (nfiniteFX), som er standard i GeForce 3.