Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kjøp spillvåpen med ekte penger

Når svenske MindArk lanserer online-rollespillet Project Entropia senere i år, vil betalingsmodellen være en litt annen enn det vi er vant med.

Project Entropia er et såkalt MMORPG, et Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, hvor spillerne interagerer med spillverdenen og hverandre i en enorm virtuell verden – noen er med for å slåss, andre søker virtuell sosial omgang, noen er drevet av ren eventyrlyst og utforskertrang. Felles for alle er vilje og evne til å bruke titalls timer hver uke oppslukt i en virtuell fantasiverden, og en livsstil som tillater lange søvnløse netter foran skjermen.

Det som først og fremst skiller Project Entropia fra lignende spill er måten man betaler for moroa på. Mens dagens MMORPG som Anarchy Online, EverQuest og Ascheron’s Call alle krever en månedlig avgift for å spille, typisk på ca. 100 kroner, vil Proejct Entropia være helt gratis. I stedet planlegger utvikleren MindArk å tjene sine penger på at spillerne kjøper gjenstander, våpen, utstyr , og leiligheter i den virtuelle verdenen.
På hardware-sjapper slik som denne ska man kunne bruke sine hardt opptjente grunker på en ny laserkanon, eller kanskje et nytt festantrekk?l

Monopol-penger?

Ideen er genialt enkel. Du kan når som helst overføre «ekte» penger fra kredittkortet ditt til spillpenger, eller PEDs («Project Entropia Dollars»). PEDs kan du så bruke som du vil i Entropia, og dyktige spillere kan til og med ende opp med mer penger enn de startet med ved å selge unna utstyr de har funnet eller kjøpt billig med fortjeneste, siden PEDs når som helst kan overføres tilbake til «ekte» penger.

Det vil også være fullt mulig å delta i spillet uten å bruke en eneste krone, men da må man selv ut og finne det man trenger av utstyr – noe som formodentlig vil være langt mer tungvint enn å betale for de.

Ifølge CNN Money er MindArk avhengig av å sikre seg over 100,000 spillere for å inntjene utviklingskostnadene på Project Entropia. Dette er like mange spillere som i dag er å finne på Asheron’s Call, mens Everquest fremdeles ruver på toppen med sine drøye fire hundre tusen.

Lanseringsdato er foreløpig satt til høsten 2002. På grunn av spillets gambling-innhold, vil aldersgrensen settes til 18 år.

For mer informasjon, se project-entropia.com.

Lurer på hvor mange PEDs hun måtte ut med for den rifla(for ikke å snakke om mascaraen…).

Stikkord: spilltester