Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«Åpen Post» betal-suksess

NRKs moro-program «Åpen Post» krever 30 kroner måneden av sine nett-abonnenter. 2000 har betalt.

Dette skriver Aftenposten i dag.

Prosjektleder Lars Hognestad vet det ikke sikkert, men han lurer på om ikke dette er den første kvalifiserte nett-betalingssuksessen i norgeshistorien – dersom du tar vekk porno og SMS-relaterte tjenester.

Nå tar «Åpen Post» bestilling og betaling via SMS. Men i motsetning til ringetoner, logoer og vitser starter det med nettet, ikke mobiltelefonen.

Mer enn markedsføring

– Vi hadde lyst til at dette nettstedet skulle være noe mer enn en markedsføring av TV-programmet. Vi ville det skulle være moro, og måtte dermed legge ned en del ressurser i det, sier Hognestad til ITavisen.no.

Han opplyser at to og en halv medarbeider jobber på heltid bare med nettstedet.- Lisenspengene dekker ikke dette. Det er penger som NRK skal lage TV-programmer for. Dermed må vi finansiere nettsatsingen på annet vis, sier Hognestad.

Se programmet før sending

For en tier i døgnet, tjue i uka og 30 i måneden kan Åpen Posts «VIP»-kunder få se programmet i forkant. I tillegg legges det ut innslag som er redigert vekk i den endelige TV-versjonen.

Betal-surferne får også et glimt av hva som foregår i kulissene når Bård Tufte Johansen og Harald Eia forbereder sine påfunn.

I seertall tok seg serien kraftig opp etter den mye omtalte kylling-episoden. Forrige onsdag så 676 000 programmet.