Hopp til navigasjon Hopp til innhold

2002 blir et LCD-år

Salget av LCD-skjermer er forventet å vokse kraftig i år. Om få år vil de ha fullstendig dominans.

– Til tross for en dårlig verdensøkonomi vil salget av flatskjermer stige med 64 prosent i 2002. Salget av vanlige CRT-skjermer vil synke med 6 prosent, hevder Eric Haruki, analytiker ved IDC ovenfor Wired News.

Haruki mener at LCD-skjermene er framtida, og at de vil kapre det meste av markedet innen år 2006. Hvis han har rett vil det bety en veldig omstilling i monitor-markedet de neste fem årene.

I fjor ble det solgt 15.5 millioner LCD-skjermer på verdensbasis. Til sammenlikning drasset kundene med seg hele 90 millioner CRT-skjermer hjem.

Pris er nøkkelordet

Flatskjermene er både vesentlig mindre, bruker mindre strøm og har et skarpere bilde. Likevel mener analytikere at det er prisen som vil avgjøre når forbrukerne velger å bytte ut den klumpete CRT-skjermen.

Et økt salg over Internett har var med på å bidra til at prisene på flatskjermer sank rundt 20 prosent fjor. I dag får en LCD-skjermer helt ned til 3.000 kroner.

Enkelte er overrasket over at flatskjermen har brukt så lang tid på å entre markedet.

– Overraskende treg vekst

– Selv med stor vekst har den brukt lengre tid enn forventet på å matche CRT-skjermen, uttaler John West, adm. direktør ved Liquid Crystal Institute.

Det kan se ut til at den nye iMac-en, som blir levert med LCD-skjerm, har satt en standard for hele industrien. Nå vil de alle følge etter.