Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dansk platesalg stuper

Kraftige fall i platesalget får IFPI til å kikke stygt på CD-brenneren. Men de tørr ikke skylde på Internett og MP3.

Burn, baby burn CD
I 2001 var platesalget i Danmark 9 prosent lavere enn i 2000. Dette viser tall som plateselskapenes representant IFPI har kommet fram til, melder ComputerWorld.

Formann for IFPI i Danmark og administrerende direktør for EMI Music Danmark, Michael Ritto, er rask med å beskylde cd-kopiering for å være hovedårsaken til fallet. Han påpeker samtidig at utveksling av musikk over Internett, nok ikke har så stor betydning.

Skylder på «hjemmebrenning»

– CD-brenning må ta mye av skylden for at musikkbransjen i Danmark har det tøfft. Problemet er likevel ikke på langt nær så stort som i store land som England, Frankrike og USA, hvor kopiering er vesentlig mer utbredt, uttaler Michael Ritto.

Andre tror ikke CD-kopieringen har noen betydning for salget overhodet, og hevder platebransjen selv må ta på seg skylden for salgstapet.

– Jeg tror platebransjen overvurderer kopieringsproblemet. En av grunnene til fallet kan være den tekniske utviklingen den siste tiden. Den viktigste målgruppen, ungdommen, har vendt seg i andre retninger. Platebransjen er derimot for tung og treg til å henge med, uttaler Anders Rou Jensen, tidligere musikk- og filmanmelder for Politiken.

Bortskjemt platebransje?

– Platebransjen har i mange år ridd på en omsetningsbølge og vendt seg til at omsetningen kommer av seg selv. Nå må man derimot ty til andre metoder for å få kontakt med ungdommen, uttaler Jensen.

Michael Ritto er enig i at tv-annonsering ikke lenger fungerer som før, men han reagerer på utsagnet om at platebransjen er gammeldags i jakten på nye salgsmetoder.

Optimistisk

Ritto er optimistisk ovenfor 2002. Med nye annonseringsmetoder og en økt kontroll over flyten av musikk på nettet, tror han platesalget vil ta seg opp – etterhvert.