State of Emergency ill.

Annonse


Voldsspill i kø

State of Emergency ill.Playstation 2-spillet Grand Theft Auto 3 er full av brutal og tildels umotivert vold, og har blant annet fått barne- og familieminister Laila Dåvøy til å begjære spillet forbudt.

BarneVakten, som arbeider for å gjøre medievold mindre tilgjengelig for barn og ungdom, mener at det å kategorisk fjerne produkter fra salgshyllene neppe er rette veien å gå.

– Skal myndighetene ha kontroll over hva som blir solgt i butikkene? Ja, i hvert fall større kontroll enn det de har i dag. Men vi ønsker ikke å begrense voksnes uttrykksfrihet. Vi ønsker rutiner som begrenser barns tilgang til voksenspill. sier Stig Ryland i BarneVakten.

Aldersgrense

En aktuell løsning er å opprette et regelverk for merking av aldersgrenser på spillene som selges, både for å informere foreldre om innholdet og for å gjøre det lettere for forhandlere å forhindre salg av spill som er uegnet for barn.

Annonse


Riktignok er en del av spillene på markedet i dag påført aldersgrenser, men disse er ofte satt av sensurmyndigheter i andre land, eller påført som anbefalinger fra spillselskapene eller importørene selv. Disse fungerer i dag bare veiledende, og det finnes ikke lovverk i Norge som begrenser salg av disse produktene til barn eller unge – uansett om det står 18 eller 7 år på eskene.

Dag Asbjørnsen er rådgiver i Statens Filmtilsyn, og spesielt involvert i et initiativ for å etablere et felles europeisk regelverk for nettopp aldersmerking av dataspill. Et forslag er nå i ferd med å ferdigstilles, og skal i løpet av våren sendes ut til vurdering. Men grensene vil neppe settes like strengt som ved filmsensur.

– Det vil nok bli brukt samme aldersgrenser som på film, men spillenes lek-karakter tilsier at vi ikke trenger et like strengt kontrollregime. Spillselskapene vil måtte fylle ut skjemaer med spesifikke spørsmål om hva spillene inneholder, sier Asbjørnsen.

Altså vil det ikke bli snakk om et sensurorgan som spiller gjennom alt som gis ut, i stedet blir det opp til spillprodusentene å oppgi informasjon om innholdet i produktene sine. – Vi må stole på at dette gjøres samvittighetsfullt av produsenten eller importøren, og det er lagt opp til å ha mulighet for å gjøre stikkprøver for å etterprøve dette, sier Asbjørnsen til ITavisen.no.

Farlig realisme?

Debatten rundt voldelige dataspill har gått jevnt og trutt siden PacMans dager. Trenger vi å minne om Doom, Street Fighter, Mortal Kombat, Quake, CounterStrike, Max Payne, og hundrevis av andre spill som alle går ut på å banke opp, skyte, eller på andre måter lemleste dine fiender – enten det er datastyrte monstre eller dine egne venner du spiller mot?

En relativt ny rapport fra Filmtilsynet slår fast at opplevelsen av voldselementer i spill er underordnet opplevelsen av spenning ved konkurranse og mestring av spillet. Rapporten beskriver videre dataspill som en svært sosial aktivitet, og understreker at det først og fremst dreier seg om lek.

Så hvorfor ønsker barne- og ungdomsminister Laila Dåvøy å forby brutale dataspill, når lovlige voldsfilmer viser langt sterkere kost? Hvorfor er GTA3 noe verre enn gode gamle Wolfenstein 3D?

Dåvøy mener forbedret grafikk og ny teknologi gjør dagens spill «verre enn noensinne».

– Dataspill i dag blir mer levende, og du ser tydelig at det faktisk er mennesker som plaffes ned og bankes opp så blodet spruter. Jeg vet ikke hvor mye av dette barn opplever som virkelig eller ikke, men jeg ble rystet da jeg så scener fra dette spillet, sier Dåvøy til ITavisen.no.

– Dette verste er jo at du får poeng for denne blinde, umotiverte volden. Det er ingen poeng for å ta denne karen som går rundt og skyter eller spenner til folk, legger statsråden til.

Også BarneVakten mener det er grunn til å være på vakt over den stadig større graden av innlevelse og realisme som er mulig i dagens avanserte dataspill.

– Nettopp på grunn av interaktiviteten er faren for påvirkning mer varig i det du selv er aktiv. Barna kan lett få et avstumpet og likegyldig forhold til vold, og det er verd å stille spørsmål til at barn for eksempel lærer hvordan man skal behandle våpen, sier Ryland til ITavisen.no.

Nye spill på vei

Og spillene strømmer på. 2002 blir er fylt til randen av interaktiv elektronisk underholdning av alle slag, for alle slags plattformer – enten det er PC, Playstation 2, GameCube, Xbox, eller Gameboy. Unreal 2, Doom 3, Medal of Honor: Allied Assaul og Unreal Tournament er bare fornavnet.

Importør KE Media, nå i skuddlinjen for Grand Theft Auto 3 står ansvarlig for å føre noen av de bestselgende og mer voldelige titlene – som også inkluderer Duke Nukem og Max Payne.

– Det er ikke forbudt å selge disse spillene, og heller ikke så lett for forhandlere å vite hvordan de skal forholde seg når et regelverk ikke eksisterer. Den beste løsningen er at spill får en aldersgrense som sier noe om innholdet. Men alt avhenger av at foreldrene interesserer seg for å passe på hva barna kjøper, da det til syvende og sist er deres ansvar, sier Stig Kristoffersen i KE Media.

I forbindelse med lanseringen av State of Emergency i februar, et spill hvor man blant annet skal delta i blodige gateopprør og denge løs på folk med allslags våpen (inkludert avskutte kroppsdeler), lover KE Media og være ekstra forsiktige med informasjon og markedsføring til forhandlerne.

Som del av markedsføringen til State of Emergency, ble blant annet lekekøller sendt ut fra spillselskapet til importørene for bruk i forbindelse med butikksalg. KE Media har takket nei til slike køller forbindelse med den norske lanseringen av spillet. Det utelukkes heller ikke at alt oppstyret rundt GTA3 vil føre til at enkelt scener vil fjernes før PC-versjonen av spillet havner i butikkhyllene.

– Det går rykter om modifiserte spill, og det er godt mulig at PC-versjonen av Grand Theft Auto 3 vil inneholde enkelte begrensninger når den kommer i mars eller april, sier Kristoffersen til ITavisen.no.

– GTA3 ble stoppet i Australia, og derfra er ikke veien så lang til Norge. Vi kan nok forvente oss kraftige lovendringer snart, sier Kristoffersen.

State of Emergency – kommer på Playstation 2 i februar

Annonse