Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fiasko for betal-spill

Electronic Arts satset store penger på spillet «Majestic». Men interessen for å betale for det er så laber at prosjektet avsluttes ett år etter lanseringen.

Majestic
Ved å løse mystiske gåter skulle deltakerne bli hekta – ifølge planen. Det skjedde ikke.

Spillet, som drar deg med både via fax, telefon og instant messaging, ble en økonomisk fiasko for produsenten. Etter å ha tapt mellom 50 og 70 millioner på prosjektet, innser de nå at slaget er tapt.

Vil ikke betale

Tidlig i sommer, kort tid etter lansering, hadde spillet 800.000 deltakere – men så var det da også gratis. Ikke før hadde Electronic Arts startet utsendelsen av regninger, så sank antallet deltakere til bare 15.000, melder CNN.

Til sommeren vil spillet avsluttes, og de mange deltakerne må vende tilbake hverdagen.

Majestic er et spill som visker ut grensen mellom virkelighet og fantasi, men det krever også sitt fra spilleren. Et krav på minst 20 minutter spilletid hver dag, er vel i overkant for selv den største spillentusiast.