Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Far kjøper spill-julegavene

Det er far og ikke mor som kjøper PC-spill til barna. Det viser en undersøkelse utført av MMI for Packard Bell.

Julenett
Og så vi som trodde at kjønnsrollemønsteret innen anvendt hjemmeteknologi. Men slik er det åpenbart ikke.

I MMI-undersøkelsen, som er gjort for Packard Bell Norge svarte 21 prosent at det er far alene som avgjør hvilke spill som skal installeres på hjemme-PC’en, mens sønnene avgjør spill-investeringen i 20 prosent av tilfellene. Mor og datter er til sammen ansvarlig for valg av PC-spill i kun 13 prosent av norske familier.

Forundret

– Det forundrer meg at kvinner er så lite interessert i hva som legges inn på en av barnas viktigste lek og læringsarenaer, sier sier administrerende direktør Øystein Helgesen i Packard Bell.

Han ser likevel lys i tunnelen. Selv om det fortsatt kanskje er flest spill som appellerer til gutter og menn på markedet, er tilfanget av spill for hele familien raskt økende. Han tror derfor at vi tiden framover vil se en økt interesse fra både jenter og kvinner for å velge ut PC-spill.

Stikkord: spilltester