Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bredbånd til besvær

2001 var året da 20 000 norske husstander fikk bredbånd. Ikke alle var fornøyd med hastigheten. Men gratis Hollywood-film vakte derimot begeistring.

bredbånd Ash illustrasjon
Spørsmålet »Hva skal bredbånd brukes til»? Fikk et svar i året som gikk: DivX. Dette hendige filmformatet krymper en helaftens spillefilm ned i 5-600 MB – altså omtrent det som får plass på en vanlig CD.

Med en passe bred forbindelse tar det en par-tre timer å få ned en film fra en vennlig skjel med tilsvarende forbindelse. Mellom to heldige abonnenter hos Bredbåndsfabrikken tar det mellom fem minutter og et kvarter.

Bredbåndsfabrikken best

Bredbåndsfabrilkken var fra dag én vinneren i vår bredbåndstest, og er uten tvil fortsatt det når det gjelder antall bits pr. krone. For 300 kroner måneden får du 10 Mbit/s ut og inn. Det tilbudet kan ingen av de andre leverandørene matche.

Problemet er bare at ytterst få kan få kablene fra Bredbåndsfabrikken inn i stua. Du må bo i borettslag over en viss størrelse, og du må bo i Oslo.

Pepper

I fjor var det UPC som fikk pepper fra kundene sine. I år har det vært Telenor. UPC fikk skjenn fordi de aldri kom. Telenor får skjenn først og fremst skjenn fordi mange av kundene deres mener de lover høyere hastighet enn de faktisk leverer.

Telenor har lovet bot og bedring, og satte nylig opp hastigheten uten å øke prisen. Samt at de gir kompensasjon til kunder som kan bevise at de faktisk ikke får hva de betaler for.

De minste best?

Selvsagt er det slik at jo flere kunder du har, desto flere klager får du. Men subjektivt sett ser det ut som mange er best tjent med mindre DSL-aktører som catch og NextGenTel , både når det gjelder pris, service og hastighet.

Stikkord: internett