Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-handel i postkassa

Amerikanske nettbutikker gir opp å gjøre elektronisk suksess. Nå legger de tjukke kataloger i postkassa til folk.

e-handel (illustrasjon)
Først fikk internett-verdenen føle at vanlige økonomiske lover gjelder. Nå tar en rekke internett-butikker neste naturlige skritt og distribuerer sine produktkataloger via aviser til postkassene – akkurat som vanlige butikker. eBay sprer 23 millioner papirkataloger før jul – og kan kvitte seg med e-en.

Tre av de mest kjente internett-butikkene – blant annet fordi de ennå lever – sprer sine tilbud foran julehandelen via tradisjonelle kataloger til husstander i USA.

eBay er sist ut med å spre 23 millioner åttesiders kataloger som et innstikk i 55 aviser i USA. Tidligere – i helga – har både nettbokhandelen Amazon.com og Yahoo lagt fargerike kataloger i amerikanske søndagsaviser.

Fyller postkassa

Det er ingenting oppsiktsvekkende med en slik strategi, hadde det ikke vært for at det nettopp var billigere tilgang til kundene via internett som var noe av utgangspunktet for disse selskapene i den hektiske internettverdenen. Strategien er selvsagt helt tradisjonell, noe de fleste av oss har merket de siste dagene, der et gjennomsnitt av tre-fire kataloger fulle av julegavetips har fylt postkassa.

Nytt bare for nettselskaper

Forskjellen er at det er en ny markedsføringskanal for internett-baserte selskaper. Og misforstå ikke. Foreløpig skal bestillingene fortsatt skje via nettet. Dermed er dette en kombinasjon av en gammel og en ny markedsstrategi.

En annen interessant utvikling å merke seg i nettselskapenes velkommen-etter-strategi er at tradisjonelle og nettbaserte handelssteder nå kan ta hverandre i hånden og si: vi er like. Det finner vi fort ut ved å kikke på en av reklameavisene som dumpet i postkassa i går.

Nett-katalog i min postkasse

Elkjøp tilbyr – uten å rope for høyt – folk å bestille via sine internett-sider. Fortsatt ønsker de nok det mersalget de får ved at vi vandrer rundt i butikkene deres, men for 300 kroner kan jeg sitte i stua, bestille varer og betale sjåføren via bankkort, kontanter eller sjekk når han kommer. Montering av redskaper som vaskemaskin hjelper de også til med.

Dermed er forskjellen visket ut, og eBay kan egentlig kvitte seg med e-en i navnet.

To analytikere nettstedet news.com har snakket med er svært positive til verdien av dette trekket for eBay. De legger på sine verdivurderinger av selskapet foran en julehandel som er fryktet i USA på grunn av ettervirkningene av terror-krigen og den generelle økonomiske nedgangen.