Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Disney på mobilen

Spill på mobilen har kanskje ikke tatt helt av enda, men Disney-konsernet har stor tro på fremtiden for spillvennlig mobiltelefoner.

Monster på mobilen
Disney-konsernet ønsker å gå tidlig inn i markedet for spill til mobiltelefoner for å kopiere suksessen selskapet har hatt i Japan. Problemet er at mobiltelefonene i USA og Europa tillater svært lite grafikk foreløpig.

Spill på mobiltelefonen har ikke vært noen ubetinget suksess i Europa og USA. Det er ikke særlig vanskelig å få øye på årsaken. De små skjermene gir ikke akkurat avansert 3D skjermgrafikk foreløpig. Det blir mer som dataspillene på 70-tallet. Dyrt blir det også å spille over mobilnettet. Derfor er ikke spådommene særlig lyse for spill- og underholdningsgiganten.

En av truslene mot spill over mobilnettet, er også tilgangen på nedlastbare spill til PDAer og PDAer med mobiltelefon. Her er skjermteknologi og datakraft kommet veldig mye lengre og tillater selvsagt langt mer avanserte spill.

Atlantis og Monstre

Teleoperatøren Sprint blir det første nettverket som skal tilby spill fra Disney. Det vil være spill som baserer seg på Disney-filmene Monsters og Atlantis.

Internett-sjefen i Disney, Larry Shapiro sier til nettstedet news.com at de nå er i pre-Pong-tiden. At det er framtiden de nå investerer i. Han forventer at europeiske og amerikanske mobilkunder etter hvert vil få mer spillvennlige mobiltelefoner i hendene. Da ønsker Disney å være først på banen med sine spill. Erfaringene fra spillene Disney har levert til japanske mobilnett peker også i denne retningen.

I Japan har Disney to abonnement-tjenester, hos NTT DoCoMo og J-Phone. Der er det to millioner mobile brukere som betaler mellom 80 cent og 2,45 dollar i måneden for tilgang.

(www.telecom.no)

Stikkord: Mobil