Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Må trekke ADSL-annonse

British Telecom gikk saftig ut med en annonsekampanje for ADSL, der tjenesten ble beskrevet som «sikker og pålitelig». Nå må de trekke den.

BT Anytime, som er British Telecoms bredbåndsselskap, har måttet gå tilbake på nær sagt hvert eneste ord i sin stort anlagte annonsekampanje. Det britiske organet Advertising Standards Agency (ASA), som er en slags mellomting mellom det norske forbrukerombudet og markedsrådet, er klare i sin dom: Annonsene holder ikke mål.

Klager

Reaksjonen kommer etter at en rekke ADSL-kunder har klaget til ASA. Klagene gikk stort sett på at tjenesten ofte var nede i løpet av dagen, men også at hastigheten i gjennomsnitt var langt lavere enn det som var lovet fra BTs side.

Opptattsignal

Mange brukere fikk rett og slett opptattsignal, akkurat som på en vanlig analog telefonlinje. Årsaken til dette skal være problemer med BTs telefonsentraler av eldre merke.

I uttalelsen fra ASA heter det: «På grunn av tidvise og konstante problemer kundene har med å koble seg til Internett , anser vi annonsørens påstand om en pålitelig tjeneste som misvisende».

Skylder på nettverk

BT skylder på sin side på nettverksleverandørene sine, og vil snarest sette i gang arbeidet med å utbedre problemene. I mellomtida gir de ADSL-kunder uten forbindelse mulighet til å logge seg på analogt via gratisnumre, i følge BBC.

Stikkord: internett