Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Domene-festen er over

Jaget etter attraktive domenenavn dabber av. Næringslivet er i ferd med å miste interessen, og tror ikke lenger at et godt domenenavn er oppskriften på suksess.

domenenavn
Øystaten Tuvalu har bevislig store inntekter med å tilby toppdomener til eksterne virksomheter.

Deres «.tv» interesserer TV-stasjoner verden over. Stillehavsøya med 11 000 innbyggere har i løpet av ti år inkassert over 400 millioner kroner for de 450 000 domenenavn de har solgt.

Ellers ser det skrint ut.

I følge Verisign, som nå har ansvaret for kommersielle domenenavn på internasjonalt nivå, eksisterer det per i dag 33 millioner «.com»-domener.

For bare to år siden var det 7 millioner, noe som viser hvordan markedet tok av på slutten av 90-tallet.

Dalende interesse

Nå har interessen dabbet av. En av de største britiske registrarene, NetBenefit, kan rapportere om et fall fra 250 000 til 60 000 registreringer av «.co.uk»-domener i april. På det nivået har det vært siden.

VeriSign, som administrerer «.com», har nå billigsalg på sine domener, og tilbyr et flunkende nytt navn for bare 7 kroner og 72 øre pr. måned.

Dårlige tider for haier

Såkalte domenehaier, som reserverer domenenavn som er identiske med, ligner på, eller på annen måte er attraktive for større selskaper og rike enkeltpersoner for så å komme med et «vennlig tilbud» til de samme personer og firmaer om å kjøpe dem, gjør betydelig dårligere forretning enn før.

Ikke lenger millionbutikk

Direktør Stephen Etheridge i firmaet Shoutloud.com sier til den britiske avisa Daily Telegraph at prisene på de mest attraktive domenenavnene for 18 måneder siden lå på flere titalls millioner kroner. Nå begynner det å bli lenge siden prisene nådde et slikt nivå.

På den annen side selger firmaet domenenavn i større antall enn før, men altså til lavere pris.

De nye toppdomenene «.biz» og «.info» har blitt møtt med minimal interesse både i Norge og internasjonalt.