Hopp til navigasjon Hopp til innhold

PS2-TEST: Code – Veronica X

Et nytt, laaangt, mørkt og voldelig eventyr. Alle elementene som har gjort denne serien så populær er til stede i det nyeste Resident Evil-spillet.

Med med det sagt i ingressen, så klarer jeg likevel ikke å opparbeide særlig store doser entusiasme for dette spillet. Uansett om de animerte sekvensene er aldri så velkonstruerte, så har vi sett og spilt Resident Evil – Code: Veronica X før. Kontrollen er like klumsete som i de andre spillene i serien, og det hele går som vanlig ut på å springe rundt og løse små gåter og oppgaver mens du skyter monstre.

For de som aldri får nok

Et av de store problemet er at Code: Veronica X tar seg selv litt for alvorlig. Historien i spillet er i og for seg interessant nok, men blir fortalt uten snev av humor eller selvironi. Det er meningen at det hele skal være veldig skummelt og nervepirrende, men er det slettes ikke.

Zombier som vakler rundt og sier «øøøøhhh» går raskt av moten, og all eventuell frykt som potensielt kunne blitt provosert frem av den stemningsfulle grafikken blir overskygget av frustrasjonen med å kontrollere hovedpersonen, samt en evig ulogisk jakt på nøkler og segl som alt for ofte er nødvendig for å åpne neste dør.

Veronic X holder rett og slett ikke mål når man sammenligner det med spill som det geniale Onimusha Warlords, et spill i mer eller mindre samme sjanger fra samme programvarehus.

Spennende demo med på kjøpet

Et av de store lyspunktene med Veronica X er at du får med en spillbar demo av spillet Devil May Cry, som ser ut til å kunne havne høyt opp på listen over de beste PS2-spillene.

Har du aldri spilt Resident Evil før, er Code: Veronica X et like greit sted å begynne som noe annet. Det kan nok være at dette er det beste spillet i serien hittil. Men ble du til slutt gørrlei etter å ha rundet de 3-4 andre titlene, er det ikke mye her som kan friske opp interessen.

Skuuuumle tvillinger…
…og et unødig tungvint grensesnitt.

Stikkord: playstation_test, spilltester, testprodukt